Praat zo weinig mogelijk in lawaai :
Wanneer u zich in een lawaaierige omgeving bevindt, heeft u de neiging luider en hoger te praten. Dit is erg stem belastend.
Zorg voor voldoende vochtigheid en zo weinig mogelijk stof binnen de spreekruimte
Droge lucht en stof hebben een negatieve invloed op het slijmvlies van het stemorgaan.

Wees matig met roken, alcohol en cafeïne .
Neem gezonde eetgewoonten aan
Oprispingen (met eventueel een gastro-oesophagale reflux) komende uit de maag kunnen een oorzaak zijn van stemstoornissen. Het is dan ook belangrijk gezonde
eetgewoonten aan te nemen.
Zorg voor een regelmatig rust- en slaappatroon
Algemene lichamelijke vermoeidheid manifesteert zich ook in de stem. Rust zorgt voor een goede conditie en dus ook voor een optimale stemconditie.
. Verminder stress en spanning zo veel mogelijk
Stress en spanning beïnvloeden de houding en de spreektechniek meestal in negatieve zin waardoor de stemkwaliteit aangetast wordt.
5 jaar geleden
- Water drinken, hou je keel gesmeerd. Ook gorgelen met water (niet met alcoholhoudend mondwater) is goed voor de stembanden.
- Niet te pittig eten, want dat veroorzaakt extra slijmvorming waardoor je stembanden aangetast kunnen worden.
- Vermijd droge ijle lucht, want die droogt ook je stembanden uit. Zorg dus voor voldoende vochtige lucht in je kamer.
- Wees matig met cafeïne en alcohol, want die onttrekken vocht aan je stembanden en beschadigen bovendien de slijmklieren waardoor je keel rauwer wordt.
- Probeer kuchen en hoesten zoveel mogelijk te onderdrukken, want daar lijdt je stem hevig onder.
- Beweeg voldoende en eet genoeg vezels, vitamines, fruit en groente​, want algemeen gezond zijn helpt ook je stembanden aan gezondheid. Daarnaast is bewegen goed voor het onderhouden van je conditie en de ademhaling.
Amadea
5 jaar geleden
Natuurlijke middelen om voor je stem en keel te zorgen, o.a.:

*Weegbree, tegen hoesten en stemverlies, gebruik als thee en mee gorgelen.
*Gember, aandoeningen voorkomen/genezen, thee of drankjes, toevoegen tijdens koken
*Kaneel, o.a. verwarmend antiviraal en ontstekingsremmend, thee + citroensap en honing
*Knoflook, reinigt en kalmeert de keel en vermindert ook pijn, rauw of capsules.