Hoe lang blijft water in een 1000L vat goed?

Wij hebben een aanhangwagen aangekocht met daarop een IBC vat van 1000L gemonteerd, om drinkwater in de weide bij onze 2 paarden te hebben. In die weide is namelijk geen watervoorziening, vandaar deze oplossing.

Als we het vat nu gewoon vullen met kraantjeswater, hoe lang blijft het dan goed? Hoe lang kan het vat blijven staan in de weide met hetzelfde water erin?

In bijlage een foto van het betreffende vat.

Toegevoegd na 31 seconden:
(weet niet of jullie de foto kunnen zien, denk dat jullie erop moeten klikken)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie een foto, ik vind het vat nogal hoog staan. Rij voorzichtig, dit kantelt best snel, want zoals ik het zie staan de wielen ook nog eens best dicht bij elkaar.

Antwoorden (2)

In optimale omstandigheden is schoon water in een vol en schoon vat wel een paar weken houdbaar. Maar dan moet het koel en vooral donker worden bewaard, in een schuurtje onder een grote boom bijvoorbeeld. Zet je een wit of transparant vat in de volle zon in het land, dan moet je het 's zomers dagelijks of uiterlijk om de 2 dagen verversen. Zeker als het vat eenmaal halfleeg is, wordt het resterende water sneller warm en is er meer kans op bacteriegroei in de bovenste helft van het vat. Het vat zwart spuiten of met zwart folie omwikkelen helpt tegen de algengroei (die houden van licht), maar een zwart vat in de zon wordt wel erg warm!

Een ibc vat van binnen reinigen is een lastige klus! Neem geen risico, als er eenmaal alg of bacteriegroei in de binnenkant zit, is dit heel lastig volledig te verwijderen. Zorg dus ook altijd voor een schone slang bij het vullen.

Houd er rekening mee dat je niet veilig kunt rijden met een halfvol vat. Je krijgt dan schuivende lading omdat bij bochten en remmen / optrekken het water in het vat in beweging komt. Een vol vat weegt 1000 kg + het gewicht van vat en aanhanger zelf. Kijk dus ook even of je daar de goede auto en rijbewijs voor hebt, maar als je ook met een paardentrailer rijdt zal dat wel goed zitten.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Een doorzichtig vat dat geregeld leeg in de volle zon staat is een makkelijke manier om algen groei juist te voorkomen. Misschien handiger om er een zeil overheen te leggen als ie vol is. Eventueel twee, eerst een zwart zeil, daaroverheen een wit zeil tegen de warmte. Een drinkbak af en toe leeg laten staan in de wei is ook handig. Dus meerdere drinkbakken en als het dan zeer warm is, kan je ze allemaal gebruiken voor de zekerheid.
In zijn algemeenheid wordt gesteld dat het water minimaal iedere 3 dagen ververst moet worden. Zie bron.
In de praktijk wordt de soep natuurlijk minder heet gegeten. Vroeger dronken veel dieren op de boerderij jaren uit dezelfde trog, maar het best is nog altijd vers kraanwater. Maar hoewel er al micro-organismen groeien in water, is het meeste kraanwater ook na weken nog steeds niet gevaarlijk. Dat wil niet zeggen dat het ook smakelijk is. (Probeer zelf maar eens water van een paar weken oud te drinken uit een bijgevuld plastic flesje in de zomer).

Het is niet precies te zeggen hoe lang water goed blijft, omdat de precieze condities niet bekend zijn en de definitie van wat goed is niet precies omschreven is. Als het water om te beginnen gezond is, zal het ook na enkele weken nog geev gevaar voor de gezondheid opleveren. Maar lang voor de tijd dat het wél gevaar oplevert zal het al smerig smaken. Je zou eigenlijk moeten meten hoeveel vaste deeltjes het water bevat. Volgens www.thehorse.com is 1000 tot 2999 deeltjes per miljoen TDS (Total Dissolved Solids) acceptabel, maar kan het boven de 1000 al smerig zijn. 6000 wordt beschouwd als absolute bovengrens voor de veiligheid van de dieren.