Hoeveel vissen kunnen er in een 54L aquarium?

Ik krijg binnenkort een aquarium van 60x30x30. Ik heb al online gekeken voor vissen die mij leuk lijken en die in de aquarium passen. Ik wil een beplante zoetwater aquarium ervan maken. De volgende vissen zijn waar ik intresse in heb voor de aquarium:
1 dwergkogelvis (apistogramma alacrina)
2 black molly's
1 modderkruiper

Deze vissen lijken mij heel leuk om te houden. (ik heb eerdere aquariums gehad met guppy's en beta's) maar nu had ik de vraag of deze vissen mogelijk zijn om daarin te houden. En of ze ook bij elkaar kunnen van gedrag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Hoeveel vissen er in een aquarium kunnen hangt van te veel factoren af. Ieder aquarium is weer anders. De hoeveelheid is niet uit te rekenen met een vuistregel. Maar waar je op moet letten is dat er geen overbevolking komt. In begin neemt men vaak teveel vissen in aquarium. Het beste is om eerst een enkele vis te nemen en langzaam uit te breiden.

Om te beginnen kun je het best kiezen voor de vis die je het allerliefste wil hebben. Dit noemt men de hoofdvissen. Daarna kun je langzaam uitbreiden met bijvissen, die afgestemd zijn op het gedrag en eisen van je hoofdvissen. Want je hoofdvissen die eisen bepaalde waterwaardes, temperatuur en inrichting van het aquarium. De bijvissen die je er dan later bij neemt moeten ook vrijwel aan deze eisen voldoen.

https://www.visaquarium.nl/a/hoeveel-vissen-in-aquarium

Kogelvissen kun je beter niet nemen of apart houden zonder bijvissen. Deze zijn namelijk vaker agressief dan lief. Ook zijn grote slakken nodig om te voeren. Gaan ze zich vervelen door bijvoorbeeld te weinig slakken, dan laten ze de overige bewoners niet met rust en zijn het vinnenbijters!

https://www.visaquarium.nl/a/kogelvis/slakkeneter

Black molly's kun je het best in harem plaatsen. 1 mannetje bij 2 of meerdere vrouwtjes.

https://www.visaquarium.nl/vis/Poecilia-sphenops

Modderkruipers schuilen zich graag en daarom zie je die niet vaak in je aquarium. Ze schuilen zich tussen planten, hout, steen of andere decoratie.

Tip: Neem een zandbodem, omdat je daar meer voordeel mee hebt bij het houden van bodemvissen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de informatie.