waarom en hoe worden postzegels na jaren ineens heel veel ton waard?

het is toch maar een postzegel waarom zijn somigge van 100 jaar oud ofzo heel veel waard ? kan je bijvoorbeeld nu zomaar een postzegel kopen en dan jaren bewaren word die dat automatisch veel geld waard?

1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
één woord: zeldzaamheid
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen heel zeldzame misdrukken die in extreem kleine oplagen gedrukt zijn , kunnen dat soort bedragen opbrengen - al zit in de postzegelbusiness ook behoorlijk de klad. Maar elke willekeurige (nooit gebruikte !) postzegel waarvan er vele gedrukt zijn, (en weinig meer bewaard) zal slechts heel incidenteel de oorspronkelijke waarde gaan overstijgen.
Een hele oude Willem III uit 1852 doet nu ongestempeld - dus nooit gebruikt - iets van 200 euro, maar een gestempeld exemplaar geen tientje meer.
ronron1212
8 jaar geleden
De Nederlandse zegel stamt uit 1867 en is dus bijna 150 jaar oud. Er staat een afbeelding op van koning Willem III. Deze postzegel is waarschijnlijk de enige nog nooit gebruikte zegel die nog helemaal nieuw is postfris noemt men dat. Een echte verzamelaar en liefhebber heef daar dus veel geld voor over.
ronron1212
8 jaar geleden
De boven genoemde postzegel heeft vandaag heeft een bedrag van 102.000 euro opgeleverd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Postfris is meen ik voor pakweg de tweede wereldoorlog heel uniek ; pas daarna kreeg je de insteekalbums die de zegels totaal niet beschadigden. Die zijn dus sowieso nog veel meer waard dan ongebruikte zegels. (Zolang de gek het er voor geeft ; net als de meeste verzamelobjecten hebben ze natuurlijk geen intrinsieke waarde ).
ronron1212
8 jaar geleden
Marleen daarom brengt zo een zegel dus veel geld op.

Het beste antwoord

De mate van zeldzaamheid, kwaliteit en populariteit maakt een postzegel wel of niet waardevol. “Soms worden bepaalde gebieden ineens populair”, zegt Bas Bultennan. directeur van de bij de NVPH aangesloten Nederlandse Postzegelen Muntenveiling. “Momenteel zijn Aziatische postzegels veelgevraagd. Stel dat je in de jaren
zestig voor zo’n honderd euro een verzameling van Chinese postzegels had aangelegd, dan kun je daar nu drie tot vierduizend euro voor krijgen.”

De waarde kan ook per periode sterk verschillen, weet Jan Greven, die voor de afdeling Alkmaar van de Nederlandse Vereniging van PostzegelVerzamelaars (NVPV) regelmatig taxaties doet. “Eind jaren zeventig gingen veel mensen Nederlandse postzegels kopen, in de hoop dat ze later veel waard zouden worden. Doordat er toen veel postzegels werden ingeslagen. is het aanbod nu groot. De prijzen van de postzegels uit die jaren zijn sindsdien nauwelijks gestegen. Naar verhouding is er meer vraag naar Nederlandse postzegels uit de laatste jaren vlak voor de invoering van de euro.”
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Over de vraag of een bepaald zegel na verloop van tijd veel geld waard wordt kan je vooraf niets zeggen. De postzegel die nu voor een ton is verkocht is het enig bekend exemplaar dat volledig postfris is, dat wil zeggen de volle originele gom zonder restanten van een plakker. Die gebruikten verzamelaars in het verleden vaak om hun postzegels in albums te plakken. Dergelijke 'klassieke' zeldzaamheden worden vooral door speculanten gekocht die het na verloop van tijd weer op het markt brengen in de hoop op een nog hogere opbrengst. Bij moderne (d.w.z. van na 1960) uitgiften hoef je daar gezien het grote aanbod nauwelijks op te rekenen. Als je daar al winst op kan maken is het hooguit een paar tientjes.