wat is het verschil tussen een hobby en een passie hebben?

Kan iemand dat eens mooi uitleggen

7.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een hobby is iets wat je gewoon voor de lol doet bijvoorbeeld tekenen
en een passie is iets wat
je echt goed kan en wat je super leuk vind
Castle
9 jaar geleden
Hobby:
1) Aangename tijdsbesteding 2) Bezigheid in vrije tijd 3) Bezigheid 4) Genoeglijke bezigheid 5) Iets dat je voor je plezier doet 6) Liefhebberij 7) Lievelingsbezigheid 8) Plezierwerk 9) Stokpaardje 10) Verslavingsverschijnsel 11) Vrijetijdsbesteding Passie:
1) Christus lijdensweg 2) Drift 3) Gloed 4) Gepassioneerdheid 5) Gemoedsaandoening 6) Hartstochtelijkheid 7) Hartstochtelijke liefde 8) Hartstocht 9) Hartstocht is een lijdensgeschiedenis (crypt.) 10) Hartstochtelijke liefhebberij 11) Ijver 12) Kleine schoonheid met een roeping 13) Lijdensgeschiedenis 14) Lijdensweg 15) Liefde 16) Lijden van christ

Het beste antwoord

Wanneer je voortdurend aan iets denkt, er veel voor over hebt (tijd, geld, moeite, inspanning, een opleiding volgen, eventueel zelfs meningsverschillen met je ouders of vrienden) kun je dat wel een passie noemen. Een passie hoeft niets met een hobby te maken te hebben. Zo kan het je passie zijn om het vegetarisme te bevorderen, om ervoor te zorgen dat pedofilie wordt uitgebannen, om het verkeer veiliger te maken of om alle landen van de wereld te bezoeken. Vegetarisme als hobby is toch een raar idee?

Maar als je zoals Sir Paul McCartney events bezoekt en optreedt en je volop inzet voor het vegetarisme kun je dat nauwelijks meer een hobby noemen. Net zoals Simon Wiesenthal als passie had om alle nog levende Nazi-misdadigers op te sporen; of Sven Kramer om een steeds betere 10 kilometer te rijden; of de gebroeders Wright om een echt werkend vliegtuig te bouwen. Het verschil tussen passie en hobby is vooral dat het eerste enorme inzet en totale toewijding vraagt, het tweede alleen af en toe aandacht.

Natuurlijk kan een hobby ook een passie worden: postzegels verzamelen bijvoorbeeld. Overigens kan een passie wel uitmonden in fanatisme; bij een hobby zal dat minder snel het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
molenaar
9 jaar geleden
Kijk dan heb ik een passie Molens en molenaar zijn. En als hobby molens kaarten en zo verzamelen
Dank voor t antwoord

Andere antwoorden (3)

Een passie overstijgt een hobby.
Een hobby is een vrijetijdsbesteding waar je plezier aan beleeft.
Een passie is iets waar je zo vaak mogelijk mee bezig bent, een passie beheerst een groot deel van je leven.
9 jaar geleden
Een hobby krijg je door ernaar te zoeken, door het bij een ander te zien of door erover te horen, een hobby doe je naast je normale leven. Een passie heb je, voel je en beleef je, een passie is je leven, je wil en kan niet meer zonder. Een hobby en een passie komen vaak ook samen, zoals je passie is muziek en je hobby is gitaar spelen, een passie komt vanuit je hart, terwijl een hobby meer een goed gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hobby: iets wat je graag doet, veelal een bezigheid. bijv. knutselen, fotografie, lezen, etcetc.

passie: waar je helemaal vol van bent.
(wikip zegt: In het alledaags spraakgebruik wordt het woord "passie" ook als synoniem voor "overgave" of "met grote inzet" gebruikt.)

je kunt bijv gepassioneerd of met passie met je hobby bezig zijn.