ik ben vandaag in Knokke-Heist gaan vissen en had heel veel wind (beaufort 8). Mijn vraag is nu, met welke max. beaufort kan je het best vissen?

ik ben vandaag in Knokke-Heist gaan vissen en had heel veel wind (beaufort 8) en ook uiteraard niets kunnen vangen. Mijn vraag is nu, met welke max. beaufort kan je het best vissen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K
Poet
10 jaar geleden
Bij windkracht 12 waaien de vissen vanzelf het water uit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel, welke beaufort is het meest geschikt om te vissen aan zee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel, welke beaufort is het meest geschikt om te vissen aan zee?

Antwoorden (1)

Over het algemeen kunnen we stellen dat, als er een windkracht 6 of meer staat, het niet aantrekkelijk is om te gaan vissen. Met zulke winden waaien uw spullen het hele strand over, waait uw hengelsteun om en wordt u zelf gezandstraalt. Beter is dan om na de storm te gaan vissen. Het water is dan nog lekker in beroering en de bodem is lekker losgewoeld. Een vreetfestijn voor de vis dus.

Maar niet alleen de windkracht maakt uit, ook de windrichting en de soort wind.

Wat wind precies doet met het leven van de vis is nog steeds niet (helemaal) duidelijk. Daarbij komt dat voor het vissen vanaf de kust totaal andere zaken gelden, dan als u met de boot zou gaan vissen.

Dit merken we zeker in de winter als het kouder wordt. Staat er dan een schrale oosten (aflandige) wind dan wordt het water onder de kust te koud en trekt de garnaal o.a. zich terug naar dieper water. Het gevolg is dat de vis met zijn eten meeverhuisd! De vangkansen zijn dan sterk gedaald. Een voordeel van een aflandige wind is, dat u met de wind in de rug, ver kan werpen en zo dieper water kan bereiken.

Staat er een flinke zoper (een door de wind versterkte getijdestroom, loopt parallel aan de kust) dan is het vissen ook niet eenvoudig! Buiten dat er veel zoet water vanaf de rivieren langs de kust 'trekt', moet u ook nog eens heel zwaar lood gebruiken om uw aas nog enigszins tegen de bodem aan te bieden.

Zopers kunnen ook juist de zomervis of wintervis in onze buurt brengen. Want dit zijn ook de stromingen die het warmere of koudere water langs onze kust aanvoeren.

De beste vangsten aan onze kust zijn nog altijd te behalen met een zuid-westen wind. Deze wind brengt het voedsel van de vissen onder de kust en daarmee ook de vis zelf. Gaat u op zeebaars vissen dan is dit ideaal weer. Is het water wat rustiger dan houd de zeebaars zich ook hoger in de waterkolom op. Hier kunt u dus rekening mee houden bij de aasaanbieding.