Hoe kun je een gebreid kleed netjes afwerken zonder omkrullende randjes?

Ik ben een kleedje aan het breien in ruitjespatroon:

- Naald 1: 10 x (5R, 5A)
- Naald 2: 10 x (5A, 5R)
- Naald 3: 10 x (5R, 5A)
- Naald 4: 10 x (5A, 5R)

Deze 4 naalden herhaal ik zo vaak als ik het kleed hoog wil maken (bv 30x).

Je krijgt dan kleine rechthoekige vakjes, steeds een vakje "goede kant" en een vakje "averechtse kant" naast elkaar.

Omdat het eigenlijk steeds gewoon tricot steek is krullen de randjes behoorlijk om. Nu heb ik wel eens gehoord dat je dit achteraf nog kunt herstellen, door bijvoorbeeld een rand er om heen te haken.
Ik heb wel een haaknaald, maar ik heb totaal geen ervaring met haken.

Kan iemand mij misschien uitleggen wat voor randje ik er om heen zou kunnen haken om het omkrullen te stoppen? Het liefst haak ik een randje van een centimeter of 3 er om heen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het beste kun je inderdaad een rand rondom haken zodat de kanten plat worden en niet omkrullen.
Op onderstaande filmpje zie je vanaf 3.18 hoe je moet haken,je begint gewoon in een hoek als je kleedje af is.
http://www.youtube.com/watch?v=FvTbYgI4W2c
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe groot het kleedje moet worden in centimeters, maar als het na dat gehaakte randje nog niet helemaal plat lig kun je het ook opspannen en persen. Maar dat gaat een beetje moeilijk als het een flinke maat is:(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik ook eens gedaan met een kleedje en het werd er niet mooier door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het ook niet vaak gebruikt maar de keren dat ik het heb gedaan maakte het een heel verschil. Ik heb gezocht naar de fotoos maar kan ze niet meer vinden.