Hoe krijg ik een grotere fantasie/ meer creativiteit?

Ik ben goed in tekenen, misschien zelfs wel goed genoeg om naar de kunstacademie ofzo te kunnen (wat ik graag zou willen), maar ik doe het niet veel omdat ik gewoon niet weet wat ik moet tekenen. Ik heb Asperger en het heeft hier waarschijnlijk mee te maken (door mijn Asperger ben ik ook heel perfectionistisch en vind ik het niet goed genoeg om alleen iets na te tekenen of iets simpels te tekenen als een kat ofzo, het moet echt een 'concept' zijn) Ik vind dit heel vervelend want ik heb geen hobby's maar zou dat graag willen, en tekenen zou dus de beste optie zijn. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Ga naar musea, bekijk kunstboeken. Zo kom je misschien op ideeen.

Overweeg ook eens om iets abstracts te tekenen. Iets wat jouw gevoelens verbeeldt, iets expressiefs, of gewoon iets wat je mooi vindt. Vergeet ook de kleuren niet. Daar kun je veel mee doen.

Ontdek waar je het meest plezier in hebt en waar precies je talenten liggen en wees niet bang voor een mislukking op zijn tijd. Dat hoort er allemaal bij.

Heel veel succes met je talent! Ik wou dat ik zo mooi kon tekenen. Ik 'bedenk' vaak hele kunstwerken, maar kan ze niet uitvoeren helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede schrijvers hebben last van zogenaamde "writer blocks" ... Het niet juist op papier kunnen krijgen van woorden/gedachten en deze te vertalen in zinnen. Hetzelfde ondervindt jij met tekenen/ontwerpen.

Een remedie (oplossing) is of kan zijn; teken gedurende 10 minuten alles wat in je opkomt. (Iets waar je aan denkt, iets wat je zojuist zag, de kat van de buren...whatever)

Er is een stem in je hoofd dat continu zegt " wat teken/schrijf je op voor onzin" (writers block). Door hier een aantal minuten niet naar te luisteren kan dit een positief effect hebben.

Kortom: door jezelf open te stellen om 10 minuten iets te tekenen/schrijven wat spontaan in je opkomt zet je je verstand op nul waardoor je soms spontaan op creaties of ontwerpen (teksten) uit kan komen met als resultaat dat je ineens een nieuwe stijl vindt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dat ga ik ook proberen!
Ik noem het altijd een 'art block'. Het is zeer lastig om daar uit te komen. Dus wie weet, misschien helpt dit!0
Ik heb een heel goeie tip. Leer Image streaming.
Dat is een vrij simpele techniek die je jezelf aan kunt leren. Het komt er op neer dat je met je ogen dicht , zo ademhaalt dat het vrijwel niet hoorbaar is. Als je dat een tijdje doet zal je merken dat je soms ineens een beeld voor ogen krijgt en dat kunnen de vreemdste onmogelijke dingen zijn. Je kijkt als het ware naar plaatjes uit je rechterhersenhelft.Ik heb wel eens Salvador Dali achtige dingen gezien die hij zelf nooit heeft geschilderd.
Het staat uitgebreid beschreven in het boek van Win Wenger - The Einstein Factor. (te verkrijgen bij bol.com)
11 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=mandala%27s+tekenen&client=firefox-a&hs=avZ&rls=org.mozilla:en-US:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=LthzUdm5AorJ0QWWmoD4Bw&ved=0CDwQsAQ&biw=1270&bih=640

Is dat niet leuk? Mandala's tekenen! Klik eens op de link hierboven en je hebt inspiratie genoeg. Werkt de link niet; gewoon even googelen op 'mandala's tekenen' en kijk bij de afbeeldingen.

Je hebt dus geen gebrek aan creativiteit maar een gebrek aan inspiratie en dat komt heel vaak voor bij creatievelingen. Je kent zeker wel het 'writersblock' ? Dat is hetzelfde bij een schrijver die niet weet hoe verder te gaan met zijn boek.
Natekenen kan iedereen wel, maar uit je eigen fantasie iets te creëren dat is pas tekenen . Je gevoel uitbeelden op papier, je eigen invulling maken.
Daarvoor moet je ontspannen zijn en niet met het idee gaan zitten van: "Zo, nu ga ik tekenen". Vervolgens weet je het niet meer. Ideeën moeten plotseling opkomen en dan pak je papier en tekenattributen. Vanuit een ontspannen liggen in de tuin bijv. of op je bed, laat je je gedachten komen en zet er geen dwang achter, want dit werkt niet.
Ik haal de meeste inspiratie uit de vrije natuur. Ga soms met mijn ezeltje en penselen/kwasten de duinen in en op een mooi plekje ga ik zitten. Kijk om me heen en zie altijd wel iets om te schilderen. Rust om je heen, dat werkt het beste!
Ongestoord zijn en alleen met je gedachten en fantasieën.
De eerste streek op het doek en mijn fantasie vult het verder in, maar ook niet altijd hoor. Inspiratie komt ineens op of het blijft weg. Hoofdzaak is dat je begint en het perfectionistische laat varen. lastig, maar het is gewoon doen en zien wat het wordt.
Valt meestal heel erg mee als je klaar bent. Een tekening hoeft niet perfect te zijn, als het maar vanuit je gevoel komt. Oefening baart kunst, het talent heb je al moet je maar denken.
11 jaar geleden
je kunt bv een heleboel briefjes in een pot stoppen met bv: lange oren,korte oren, dikke poten, lange haren, rond hoofd enz. Dan trek je een briefje uit die pot en ga je probren te tekenen wat daar op staat, daarna pak je t volgende briefje.enz