Ik heb heel veel wol, in verschillende diktes.Is er een standaardmaat voor b v. een lapjesdeken, en moet dan alle lapjes dezelfde structuur hebben?

Kan ik dan ook een dik linnen vierkantje naast een fijne babywol zetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Wat heel leuk is voor het maken van een deken is
granny squares haken.
In ieder vierkant kan je iedere toer in een andere kleur haken.
Als je iedere laatste toer met hetzelfde garen doet, zal de deken toch een eenheid worden.
Je kan ook gewoon in het vierkant blijven doorhaken, tot je deken groot genoeg is.

Zoiets kan natuurlijk ook met breien:
Brei vierkanten.
Of strepen.
Of brei een hele deken aan een stuk waar je regelmatig van draad wisselt, dik
en dun door elkaar.

http://breipen.punt.nl/content/2011/05/deken-van-restjes-wol

http://www.dynamaaik.se/?p=2831

http://www.riaknoefmann.punt.nl/content/2011/03/gebreide-patchwork-deken

http://hetlieveheersbeestje.blogspot.nl/2012/06/lente-deken-van-restjes.html

Hier zijn wat ideen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is nou net het mooie van een lapjesdeken, die kan je helemaal naar eigen inzicht samenstellen. Een ander hoeft niet mooi te vinden wat jij mooi vindt.
11 jaar geleden
Nee, de lapjes hoeven helemaal niet dezelfde structuur te hebben. Het is juist leuk als ze allemaal verschillend zijn. Maar, ze moeten wel even groot worden. Als je breit moet je voor de fijne babywol dus meer steken opzetten.
Amadea
11 jaar geleden
Als je geen dikte verschil wil,dan kun je met het dunne babywol met een dubbele bol breien of haken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals boven al beschreven: meer steken opzetten bij dunne wol, naalddikte aanpassen en iedere keer meten wat het garen doet = hoeveel steken geeft het op 10 cm. Dan kun je omrekenen hoeveel je iedere keer per lapje op moet zetten zodat het aan je gekozen afmetingen voldoet.
Een andere tip: heel veel soorten garen, breisteken en kleuren is erg leuk, maar alleen maar wanneer je er een lijn in aanbrengt door bv. 1kleur goed verdeeld over het hele dekentje terug te laten komen, of een zelfde patroontje. Anders wordt het echt toch een rommeltje.