Hoe zorg je ervoor dat 'papercraft'-modellen harder worden?

Ik heb thuis heel veel bouwwerken van papier gemaakt, maar ik wil ze ook graag verharden zodat ze steviger worden. Weet iemand misschien een simpele manier om dat te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K
Kimath
11 jaar geleden
Ik gebruik altijd iets dikker papier, geen 60 grams (standaard) maar 80 grams.

Het beste antwoord

Het hangt een beetje af van de grootte en van het doel van je papierbouwwerken.

Ik maak papiersculpturen die ik een paar keer goed lak met acrylverf en dan met blanke lak uit een spuitbus afwerk.
Dat wordt hard als het goed is.

Er is ook blanke lak in een potje te koop bij de bouwmarkt.
Dat wordt nog veel harder. Is er in hoogglans en matglans.

Soms gebruik ik alleen maar verdunde houtlijm.
Dat droogt transparant of en vormt een tamelijk hard laagje.

Tot slot is er bij hobbywinkels iets te koop wat heet
Powertex.
Powertex is op waterbasis, dus milieuvriendelijk en is zelfhardend. Je kunt er materialen die absorberen mee verharden, zoals: textiel, papier, karton, pluche, leer, glasvezelmat enz.
Powertex is ook te combineren met zelfhardende kleisoorten, beton, steen, keramiek, hout, zand en Powertex Stone Art.