Is het verplicht om bij scouting over de originele blouse te beschikken?

Ik heb van mijn werk nog een beige blouse die vrijveel lijkt op de originele scout blouse. Mag dit of moet men verplicht de oirginele uit de scoutshop dragen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De oorspronkelijke bedoeling van het uniform was het neutraliseren van klasseverschillen: doordat alle kinderen in een groep dezelfde kleding droegen was niet te zien tot welke sociale klasse het kind behoorde, waarmee bevorderd werd dat kinderen uit alle sociale milieus op een gelijkwaardige manier met elkaar om konden gaan.

Niet iedere Scoutinggroep hanteert het uniform. Een aantal groepen heeft het dragen van een uniform niet verplicht, en een deel keurt het gebruik van uniformen zelfs af.

De oorsprong voor die houding wordt vaak toegeschreven aan de gebeurtenissen tijdens de 2e wereldoorlog.

Hoewel de oorspronkelijke insteek van het uniform als een positieve regel is bedoeld is deze door de geschiedenis wat bezoedelt.

Zoals uit het bovenstaande al blijkt is het dus aan de afzonderlijke groepen zelf om te bepalen hoe streng zij daar bij zijn. Toch heb ik nog geen enkele groep meegemaakt die daar (zeker bij een nieuw lid) een erg groot punt van maakte. Zelfs bij de regio wedstrijden heb ik nog niet meegemaakt dat er een punt van een iets afwijkende blouse werd gemaakt.

Het plezier van het kind staat immers voorop.

Maar het beste antwoord kan je natuurlijk bij de betreffende groep zelf krijgen. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt aan de scouting groep. Sommige groepen nemen de uniformen niet zo serieus. Maar als een uniform verplicht is zal ik wel een echte kopen ze kosten namelijk helemaal niet heel veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dat duur vind voor een kwaliteit's blouse die echt heel lang mee kan en voor scouting activiteiten gemaakt is zou ik het ook niet weten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak zijn ze ook wel tweedehands te krijgen van kinderen hebt die in de groei zijn.
Antoni
11 jaar geleden
Soms is er ook binnen de scoutinggroep handel in tweedehands blouses. Vraag de leiding of het bestuur of zij weten welke (oud-)leden een tweedehands blouse willen verkopen.
Ik neem aan dat je nog niet echt meegedaan hebt bij de scouting. Je kunt de eerste keren beschouwen als kennismaking, misschien kom je er achter dat het niets voor je is, en blijf je er niet lang. daarom zal men ook niet verwachten dat je voor de eerste keer al een compleet uniform hebt.
Dus ik zou zeggen, ga eens kijken, en je komt er vanzelf achter hoe strikt men met het uniform is.
anneliez
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
bespreek het dan met de leider