wat heb ik nodig voor een werphengel?

ik heb een tijdje geleden een werp hengel van mijn opa gekregen maar ik weet niks van vissen wat heb ik hier voor nodig ik wil graag jullie hulp hier voor alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Leuk, een toekomstige visser.
Welkom in de wondere wereld van de hengelsport.
Allereerst heb je nodig om te mogen vissen een schriftelijke vergunning nodig.
Dit kan een jeugd vispas zijn of een kleine vispas of een normale vispas.
Afhankelijk van je leeftijd en of je met meerdere hengels wilt gaan vissen ( maximaal 2 met een jeugd of gewone vispas )
daarbij krijg je ook een lijst met viswateren.
Dit te samen maken het de schriftelijke vergunning.
Als je jonger bent dan 14 mag je ook met een volwassen vispashouder mee vissen ( wel met 1 hengel ).
Informatie hieromtrent kun je vinden op
http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/

Let hierbij ook op bepaalde geslotenverklaringen van diverse aas en vissoorten.
Niet alles is toegestaan.

Ik ga nu gezien het seizoen voor het gemak uit van witvis ( brasem, blei e.d.)
Je hebt nodig nieuw snoer, 14/100 is voldoende.
Gewoon een klosje van 100m
Dan heb je nodig, onderlijntjes met haak nr 12 lijndikte 10 a 12/100 lengte zijn ongeveer 22 cm, er zitten 10 in een boekje.
Daarnaast ook nog een dobbertje
Een mooi goede allround dobber van om en nabij de 1 a 1.2 gram zou voldoende zijn.
Dan heb je nog loodhageltjes nodig, immers de dobber moet nog uitgelood worden.
Koop een bakje waar loodjes inzitten van verschillende diameters.

Ook moet je nog een peilloodje hebben, je moet immers weten hoed diep het water is..............

En een madenbakje ( wormen mogen op dit moment niet ) met maden en wat lokvoer.
Vergeet ook niet dat je een schepnet en een hakensteker nodig kan hebben, het haakje moet natuurlijk verantwoord verwijdert worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu dat je alles hebt gaan we optuigen.
Gooi eerst het oude snoer weg op de gepaste wijze.
Doe de beugel open van je molen en knoop het begin van je lijn op de spoel.
Doe nu de beugel dicht en begin de lijn op te spoelen tot dat de lijn ongeveer een millimeter of twee onder de rand zit.
Dat is voldoende, meer zou alleen maar pruiken en knopen opleveren.
Nu rijg je het eind van je lijn door de ogen van je hengel heen.
Aan deze lijn bevestig je je dobber en schuif deze ongeveer een meter over de lijn.
Aan het einde van de lijn bevestig je een onderlijntje, met wat handigheid zie je hoe deze zich laat knopen.

Toegevoegd na 6 minuten:
De rest vertel ik wel in de onderstaande reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet of eer een vislijn aan je molen zit, anders heb je die in ieder geval nodig. Verder ligt het er aan wat je wil gaan vangen. Je kan met een kunstaas en een onderlijntje roofvissen gaan vangen. Maar met een dobber, een haak en wat loodjes kan je ook leuk vissen. (dan moet je wel wat brood of bijvoorbeeld wormen hebben). Verder kan een tang om (grotere) vissen te onthaken ook handig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou eens kunnen kijken of er in jouw woonomgeving een visclub is , zo ja , dan zijn daar vast mensen die je hiermee willen helpen.
Dit via de computer uitleggen i bijna onmogelijk en in een gesprek kun je ook meteen vragen stellen.
Veel visplezier!!!