waar kan ik een weefbloem vinden of een voorbeeld om zelf te maken?

het gaat om het maken van koorden in een vlechtvorm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik heb een mooie houten gevonden in een plaatselijke speelgoedwinkel. Ze hebben ook een webshop, maar daar zie ik hem niet op staan. Wel zou je contact met ze op kunnen nemen om te vragen of ze er eentje hebben (zie eerste link)
Bij de tweede link iets vergelijkbaars, maar dan van kunststof. Of het helemaal hetzelfde werkt weet ik niet. Maar deze zou je bij meer hobbyzaken kunnen krijgen denk ik.
Het gemakkelijkst te krijgen is waarschijnlijk de versie bij de laatste link, van Ses, die zijn bij veel speelgoedwinkels waarschijnlijk wel te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een weefbloem is weet ik niet. Maar ik heb wel de beschrijving gevonden om zelf een koord te vlechten: http://www.knoopenzo.nl/fluitkoord/2.htm

Een andere mogelijkheid is een eenvoudig draaikoord. Daar heb je vier er een half maal de lengte draad voor nodig van hoe lang het koord ongeveer moet worden. Het sleutelgat van een sleutel die in de deur vastzit, en twee scharen (of één schaar en een zwaar voorwerp wat je kunt hangen). Vouw de draad dubbel door het precies op de helft door het sleutelgat te halen. Ga het dan ronddraaien, zodanig dat het mooi strak wordt. Vervolgens hang je weer precies in het midden het zware voorwerp - wat veroorzaakt dat de dubbele draad vanzelf gaat draaien en zich nogmaals verdubbelt. Als dat draaien gestopt is heb je een mooi gedraaid koord, en dan heb je de (andere) schaar nodig om het van de sleutel af te knippen. Stevige knoopjes in de uiteinden en 't is klaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
vier er een half maal = vier en een half maal
Amadea
12 jaar geleden
Zo een rubber kumihimo schijfje werkt heel makkelijk, in de meeste hobbywinkels te koop, vaak met een handig boekje erbij. Maar je kan zoiets ook makkelijk zelf maken van een bierviltje. Gat in het midden maken en inkepinkjes aan de rand. Werkt goed, nadeel na een aantal koordje brokkelt je viltje. Maar als je een hele stapeltje viltjes hebt liggen goed alternatief.
Tip gewichtje aan de onderkant van je koord hangen, bv zo een tafelkleedknijpertje.