Zo'n zelfde stof als dat van een hoeslaken. Daarmee heb ik het ook voor de 1e keer gedaan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een goed antwoord.
Die minnen zijn onzin.
Hoeslakens zijn meestal van een stevige katoenen stof en dat is fijn om te verwerken: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, momo, de hoeslakens zijn tegenwoordig meestal van ersey of badstof en onmogelijk voor een beginnende naaister om iets serieus mee te maken. Je zou met dit antwoord dus iemand volledig op het verkeerde been kunnen zetten, het legt niks uit, en de minnen zijn dus gewoon terecht. (Hoewel ik twee wel genoeg vindt, dus geen min van mij ;-) )
Stof waar geen stretch in zit, want dat trek je scheef.
Het beste gewoon een lap katoen.
Ook geen heel dikke stof, dan kan je naald eerder breken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
katoen.
of linnen.
maak eerst een proeflapje van de stof waarmee je wilt gaan werken.
gebruik diverse steken om te kijken hoe het uitpakt.
suc6!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stof zonder stretch,
Katoen of een dunne spijkerstof,
Het liefst met ruitje of streepje zodat je leert hoe recht stikken aanvoelt; dus over een lijntje stikken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewone, simpele, katoen. Een geweven stof die niet glijdt , rekt, trekt of glibbert, eenvoudig te knippen of zelfs te scheuren is en waar geen enkel garen problemen mee geeft. Een oud laken is prima, een lappie van de markt, een keukengordijntje, allemaal (grootdeels) katoen, en prima voor een beginner.

Je hoeft niet al te streng te controleren of het 100 % katoen is, zolang het maar een geweven, niet-rekbare stof is. Ook lapjes tweed, gobelin, linnen en dergelijke zijn prima.

Wat je absoluut als beginner moet vermijden, zijn stoffen die rekken (jersey, t-shirtstof, fleece), zware stoffen als kunstleer of tedy, en glibberstoffen als voering of satijn. Daarmee werken eindigt vaak in een grote deceptie (voor redelijk geoefende naaisters trouwens ook nog) wat je de lust tot naaien wel ontneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een katoen in platbinding is het beste voor beginners.
De kwaliteit van overhemden. Dus geen "kaasdoek", dat is te dun. Zorg dan wel dat je de stof recht van draad stikt.

platbinding:
http://www.hollandhaag.nl/nederlands/ta_textielkennis_platbinding.html

kaasdoek:
http://www.blyco.com/media/Afbeeldingen/Vlamwerende_stoffen/Uni/Katoen/Kaasdoek.jpg

recht van draad:
http://www.elinekesdesign.nl/workshop/workshopvest.htm