Hoe moet ik een nieuwe draad aanhechten in mijn breiwerk?

Ik lees wel dat ik het nieuwe draad een stukje mee moet breien met het laatste stukje van de bol die bijna op is, maar het lijkt me dat dat stukje dan veel dikker is dan de rest en dat het op valt. En daarnaast zit het stukje nieuwe draad niet vast, zodat het gemakkelijk los kan schieten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naar mijn mening zit het dan niet vast. Ik heb het nog niet geprobeerd, omdat ik geen idee heb hoe ik terug moet breien als het verkeerd gaat. Dit is namelijk mijn eerste breiwerk sinds 10jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (4)

Wat goed dat je weer begonnen bent. De eerste bol wol heb dus al op, begrijp ik. Het is niet erg hoor, als je een stukje met 2 draden breit. Door het meebreien zitten die draden dan toch wel vast. Je kunt de draden ook aan elkaar knopen, maar dan moet je wel zorgen dat de knoop aan de achterkant van je breiwerk komt, want anders blijf je het altijd zien. Als je twijfelt dan kan je ook gewoon de laatste draad aan de zijkant van je werk laten hangen en vervolgens met de nieuwe bol verder breien. Brei dan toch maar even de eerste 3 steken met dubbele draad. Als je breiwerk klaar is, dan kan je alle lange draden langs de zijkant gewoon afhechten met een stopnaald. Succes en veel plezier met breien. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je ook kunt doen als je de nieuwe draad niet wilt meebreien is de oude draad laten hangen en dan met de nieuwe draad beginnen. Als je een stuk verder bent kun je beide draden een voor een aan de achterkant van het werk wegwerken met een maasnaald door ze ieder een kant op in te steken in de achterkant van de steken, maar dan wel zo dat de linkerdraad de rechterkant opgaat en de rechterdraad naar de linkerkant om te voorkomen dat er een gat ontstaat.
Bij je trefwoorden zie ik echter dat het om een sjaal gaat, dus die heeft geen achterkant. In dat geval is het inderdaad beter om de nieuwe draad toch maar mee te breien met de oude draad voor een mooier effect en als het goed is zie je het niet of nauwelijks. Terugbreien is net zo makkelijk als normaal, alleen krijg je dan één losse draad die je gewoon even in de gaten moet houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het mooiste is het om altijd aan het begin van een nieuwe naald te beginnen met een nieuwe bol. Laat ongeveer 15 cm draad hangen en als het werk klaar is werk je die 2 draden met een wolnaald weg .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je aanhecht hangt af van het gebruikte materiaal en de dikte van de wol.

De juiste methode voor recht breiwerk :

Idealiter brei je gewoon eerst een pen uit, en begin je de nieuwe pen met de nieuwe draad. Dan hoef je alleen maar als het klaar is de draden af te hechten.

Voor rondbreiwerk (of als ineens je draad gebroken is vlak voor het eind van een lange toer) gaat dat niet, en MOET je aanhechten :

De luie-wijven-methode :
Gewoon aan elkaar knopen met sliertjes die lang genoeg zijn om achteraf het knoopje naar achter te trekken (waardoor je het niet ziet) en de draden wegwerken. Voor dun garen (max. pen 3) wel te doen, maar niet ideaal. Iets beter is later het knoopje losmaken en de draden netjes afwerken.

Vilten :
Kan alleen met (grotendeels) wol die niet al te strak getwijnd is. Punten uitrafelen, op elkaar leggen en met natte handen (wrijving + warmte) tot één draad aaneen vilten, Onzichtbaar, sterk en de mooiste manier, maar, nogmaals, alleen mogelijk met wol

Samenbreien :
Je kunt ongeveer 5-7 steken samen met de oude en de nieuwe draad breien. Dat LIJKT heel erg zichtbaar, maar in het uiteindelijke werk valt het vaak erg mee. Kan alleen met garen tot ongeveer naalddikte 3 / 3,5 ('zeemanwol') daarna valt het inderdaad teveel op.

En mijn favoriet, de Russische verbinding :
Kan alleen met garen dat niet te dik en niet te dun is; pen 4-6 is ideaal hiervoor. Daarbij sla je de uiteinden om elkaar heen, en steekt ze met een naald IN de tegenoverliggende draad. Dat moet je even zien, dus hieronder een filmpje voor verreweg de mooiste afwerking die eigenlijk nauwelijks opvalt.

Er zijn (nog veel) meer methodes die echter niet allemaal even makkelijk uit te leggen zijn, en niet allemaal even geschikt voor breiwerk , maar als je deze 4 technieken beheerst, heb je eigenlijk voor elk draadbreukprobleem een oplossing. Waarbij de draad, de dikte van het werk en het materiaal de methode bepalen. En soms ook je haast ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie dat het om een sjaal gaat ; dan is de Russische verbinding veruit het best. meest zichtbaar, en niet achteraf nog kilometers spaghetti weg moeten werken.....