Wat is het voordeel van een mandala, wat een gewone kleurplaat/tekening niet heeft?

Een mandala inkleuren kan iemand tot rust laten komen, maar dat kan een gewone kleurplaat inkleuren toch ook?
Wat is het dat een mandala toch een streepje voor heeft op een gewone kleurplaat?
Ik hou erg van (in)kleuren. Vooral ook omdat mijn gedachtenstromen hierdoor tot rust komen. Ik heb nog niet veel ervaring met mandala's, maar ik heb het idee dat het voordeel van een mandala vooral is dat deze kleurplaatvorm 'in' is. Een soort 'rage' dus...
Maar ik sta helemaal open voor bijsturing van mijn wellicht kortzichtige/onervaren kijk op het symetrische lijnenspel dat zich voordoet in de mandala. ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een mandala is veel abstracter dan een gewone kleurplaat, en je kunt je creativiteit er mogelijk meer in kwijt. Natuurlijk staat het iedereen vrij om het dak van een huis in een kleurplaat oranje te kleuren, of de handen van een poppetje groen, maar toch zal iedereen vinden dat je daar aan enige regels gebonden bent.

Bovendien word je bij het inkleuren van een mandala niet afgeleid door het onderwerp van de tekening. Je kunt dus helemaal opgaan in de abstracte vormen, en ik vind het helemaal niet zo vreemd, dat jij juist bij dit soort kleurplaten je gedachtenstroom wat tot rust kunt laten komen. Met je kortzichtige of onervaren kijk, zoals je zelf schrijft, valt het dus wel mee. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het zelf al "het symetrische lijnenspel". Juist dat is het geheim en de kracht van de mandala. Die symetrische figuren inkleuren brengt je geest tot rust. Een "gewone" tekening inkleuren is wel leuk maar geeft je dat niet zo.
12 jaar geleden
Je eerste ingeving is - zoals gewoonlijk - de juiste , hoor : kleuren is kleuren, en het maakt niet zo veel uit WAT je kleurt, elke kleurplaat is goed genoeg.

Het voordele van Mandala's is dat je niet bang hoeft te zijn dat je een kinderachtig plaatje zit te kleuren, dus je komt er als volwassene makkelijk mee weg en kunt er ook nog gewoon voor uitkomen. Er zitten geen echt heel grote vlakken in - wat wel prettig werkt te gen frustratie - en vaak ook niet echt een concrete voorstelling om je gedachten te sturen zodat je die de vrije loop kunt laten. Laten we wel wezen, het is toch lastig een plaat in e kleuren van, pakweg, Donald Duck, zonder steeds opnieuw aan Donald Duck te denken.

Daarnaast is er aan de cirkelvormige tekening een héleboel zweverige, 'spirituele', verondersteld helende of genezende rambam opgehangen, die uiteindelijk natuurlijk nergens over gaat, maar voor wie er graag in wil geloven best een meerwaarde aan het plaatjes kleuren kan geven. En uiteraard een placebo-werking kan hebben. Wie daar voor openstaat echter, kan dat ook prima halen uit eender welke andere kleurplaat. Bijvelboorstellingen en bloemenkleurplaten doen het ongetwijfeld ook goed op dat vlak.

En ja, het is een rage, absoluut. Wel al een tijdje trouwens hoor ; niet van het laatste jar ofzo - ik schat eerder de laatste tien., vijftien.