Wat bedoelen ze met afkanten midden onder de mouw?

Ik ben een truitje aan het breien met een rondbreinaald. Ben nu met de mouwen bezig. Voor ik deze op de rondbreinaald erbij zet, moet ik 5 steken afkanten midden onder de mouw. Weet iemand waar ik de steken dan moet afkanten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Op twee plekken tegenover elkaar, precies waar de mouwen gaan beginnen. Als je een effen trui breit is dat eender waar, soms echter moet je rekening houden met het patroon. Zolang het maar precies tegenover elkaar is, dus met evenveel steken ertussen voor het voor als voor het achterpand. (Heb je alleen een leuke afbeelding ingebreid, dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat die middenvoor blijft staan en niet onder je oksel terecht komt).

Verder staat het patroon er natuurlijk niet bij en kan ik het zo niet zien, maar vermoedelijk ga je dan verder met de panden en de mouwen aan één stuk verder te breien in een ronde pas . De plek waar de mouwen dan aan de panden komen, onder de oksels, laat je van de mouwen ook 5 steken over. Die vijf steken naai je dan later gewoon met de hand dicht.

Zou je gewoon de mouwen invoegen zonder die paar centimeter ruimte, dan zou de trui op die plaats later erg gaan trekken. Zoals je ook de duimspie in een handschoen of de vingers onderling wat steken 'ruimte' geeft om niet teveel te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoe staat het precies in het patroon? Zoals jij het uitlegt is niet de gebruikelijke terminologie. Maar ik neem aan dat je aan weerszijde 5 steken moet afkanten. Dat doe je als je de naald begint. Dus 1x op de heengaande naald en 1x bij de teruggaande naald. Dat is dus bij de oksel. Op de patroontekening kan jet ook duidelijk zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een rondbreinaald wordt het wat lastig afkanten aan de zijkant ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit haar vraagstelling begrijp ik dat ze de mouwen op gewone naalden heeft gebreid. Want ze zegt dat ze er op de rondbreinaald bijgezet worden. Toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, als ik een trui rondbrei, brei ik de mouwen ook rond (op aparte naalden) , en dan vanaf de oksels schouderpas / bovenstuk alles op één rondbreinaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb ik het verkeerd begrepen. Ik heb al heel veel truien gebreid in m'n leven, maar eigenlijk nog nooit op een rondbreinaald. Zou niet weten hoe het moet :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is wel echt een heel andere techniek.