Hoe krijg ik bij het haken een bolletje mooi gesloten?

Na kort geleden begonnen te zijn met breien, nu het haken eens geprobeerd. (bevalt me beter :-) ) Nu ik de steken onder de knie heb, ben ik m'n eerste beestje begonnen. (Volgens beschrijving.) Nu loop ik tegen het probleem aan dat als het bolletje langzaam gaat sluiten, het niet zo netjes blijft als de rest. (zie foto)De laatste rondes vasten krullen dan steeds zo naar binnen dat je de naald niet goed ingestoken krijgt. Daar baal ik een beetje van, want het ging hartstikke goed.

Verder vraag ik me af of ik nu de goede kant buiten heb gedaan. Op een gegeven moment bij het meerderen heb ik m'n haakwerk binnenstebuiten gekeerd omdat je dan makkelijker bij de vasten kan insteken, maar na het vullen gaat dat natuurlijk niet meer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ik haak in ieder geval altijd met een kleiner maat haaknaald dan het garen voorschrijft, zo krijg je een mooi stevig geheel. Minder niet door steken over te slaan, maar door van twee opeenvolgende steken een onafgemaakte steek te halen en dan de zo ontstane drie lusjes in een keer door te halen. steken overslaan levert gaatjes op.
Ook neem ik altijd van de op te nemen steken beide lusjes op, dan krijg je geen verschil met voor- en achterkant. Alleen als je een ribbeltje wil krijgen, dan neem je slechts een lusje op.
Ik hoop dat je met deze tips uit ervaring wat kunt. Succes ermee!