Welke instellingen gebruik ik voor fotografie van optredens binnen?

Als ik met mijn Nikon Coolpix P500 binnen in donkere ruimtes foto's maak van optredens, bijvoorbeeld een zangoptreden in de aula van een middelbare school, heb ik altijd moeite met het licht en beweging. Kan iemand mij tips en advies geven over een bepaalde stand op de camera die ik kan gebruiken, of bepaalde instellingen? Ik vind het vooral lastig om de camera stil te houden, aangezien ik vaak dicht bij de artiesten (zonder statief) fotografeer. Ik maak foto's van het hele podium en publiek, maar ook als het ware portretten van de optredende artiesten. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Kies een sluitertijd die jij nog uit de hand kan nemen zonder dat er bewegingsonscherpte ontstaat.

Voor mij is dat 1/60, maar ik ken ook mensen die dat lukt met 1/30.

Schroef je iso-waarde zo ver mogelijk op.
Dat kan dat wel weer veel ruis opleveren, maar met een bewerkingsprogramma kun je die ruis later weer verminderen. Beetje een beetje te veel ruis dan veel te donkere foto's of te veel beweging.

Zet je diafragma zo ver mogelijk open, dus 2.8 als dat kan. Kies het kleinste getal wat bij jouw gekozen sluitertijd nog voldoende licht oplevert.

Lukt het nog niet op die manier, overweeg dan de aanschaf van een eenpootstatief. Scheelt je al gauw twee stops.