Hoe pak ik het geven van een workshop het beste aan?

Ik heb een creatief hobby waarbij ik vaak gevraagd wordt of ik daar geen workshops in wil geven. Op zich lijkt mij dat wel erg leuk om te doen, maar het probleem is dat ik niet echt een leiderstype ben. Ik vindt het moeilijk om mensen te vertellen dat ze iets zus of zo moeten doen, of juist niet.

Omdat ik mijzelf niets meer uit hoef te leggen ben ik ook zelf vaak minder dan een uur nodig voor een project. Ik ben dan ook bang dat ze met een uurtje ofzo al klaar zullen zijn terwijl ze voor een hele avond betaald hebben. Ik vindt het ook erg moeilijk om prijzen te bepalen omdat veel mensen ook kennissen van mij zijn. Hoe pak ik het geven van zo'n workshop het beste aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Vergis je niet als je zelf creatief bent, hoe ontzettend weinig creatief mensen die meedoen aan een workshop vaak NIET zijn. En hoe relatief laag je dus eigenlijk de lat moet leggen.

Ik heb zelf in het verleden workshops gegeven kaarten maken en wil dat binnenkort gaan doen voor breien en haken, want het is gewoon vreselijk leuk.

1. Zorg voor een ruimte waar je minimaal 5-10 mensen kunt ontvangen, maar hou de groep ook niet veel groter dan dat, anders wordt het onoverzichtelijk. Kaarten maken kan wel met 10 tot 15 mensen, maar breien bijvoorbeeld vergt zoveel hulp en uitleg, dat je met 5 je handen meer dan vol hebt.

2. Zorg dat er in die ruimte ook mogelijkheid voor thee en koffie is, zonder dat je daar zelf mee aan de slag moet. Zelfbediening thuis of een zaal in het buurthuis werkt het best.

3. Maak een soort basispakket voor iedereen met materialen en een boekje, dat je prima zelf in elkaar kunt zetten en zorg voor een voorbeeld in stappen of een heleboel voorbeelden.

4. Afhankelijk van het type workshop bepaal je of er veel uitleg nodig is of weinig, maar altijd met weinig tegelijk. Laat eerst wat dingen zien, leg wat technieken uit, stel vragen, peil het kennisniveau, en laat ze zo snel mogelijk lekker aan de slag gaan.

Mensen komen namelijk voor een groot deel naar een workshop voor de gezelligheid ; niet altijd om echt concreet iets te leren. Simpel nadoen is vaak juist favoriet. Gaande het proces komen ze dan vanzelf naar je toe voor hulp, uitleg, voordoen, vragen of juist met extra input. Die avond is ZO om, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Vaak ben je zelfs met één klein project dat je zelf in een avond maakt, twee tot drie avonden bezig. (Zo doe ik over een workshop dubbelbreien, wat niet meer is dan een pannenlap !!) gemiddeld drie volle avonden. Aleen al door het tempo. Er wordt dan ook voornamelijk geouweh.....rd. Erg gezellig.

En...het ALLERmoeilijkste deel : geld vragen. Het is jouw WERK. Bovendien gebruiken ze materialen en je ruimte. Maar ...if you pay peanuts, you get monkeys, en mensen nemen je serieuzer, vinden het LEUKER (!!!) en nemen het zelfs serieuzer als ze er voor betaald hebben. Afhankelijk van je materiaalkosten is 20 (papier, handwerk) tot zelfs 40 euro (kralen, pretex en ander duur materiaal) voor een workshop ECHT een leuk bedrag. All-inclusive natuurlijk, dat wel. En daar mag jij best een beetje leuk aan overhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om te beginnen zorg je natuurlijk ervoor dat je alle materialen aanlevert die nodig zijn om aan de workshop deel te nemen. Stel, je vind het maken van kaarten leuk, en dat komen de mensen doen. Dan zorg je dus voor verf, lijm , karton, stof etc.

Je bedenkt vervolgens welke hoofdtechnieken je gebruikt. bv. het snijden van stof, het lijmen van voorgrond op achtergrond. Dan kan je ze dat eerst klad laten oefenen. En pas later op de avond aan de echte kaart laten weren.

Maak je geen zorgen om de tijd. JIJ weet wat je doet. Zij niet, en hebben dus meer tijd nodig.

Prijsstelling, bedenk wat je zelf zou willen betalen. Of pak een uurloon, bv 20E per uur, wat je wilt ontvangen. Verdubbel dit, want je moet ook belasting betalen ed. Tel hierbij de kosten voor materiaal bovenop. Uiteraard, als het een vriendendienst is, laat je ze alleen het materiaal betalen. Als je het compleet commercieel gaat doen, kan je zelf een prijs bepalen.
Bij de laatste situatie kan je kijken naar wat een redelijke prijs per persoon is voor een workshop, en hoeveel deelnemers hij moet hebben om interessant voor jou te zijn. Dan breng je dat in rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin eerst eens met kennissen,om het uit te proberen. Vraag ze alleen een tegemoetkoming in de materiaalkosten. Zo kun je dit een paar keer uitproberen en krijg je meer ervaring hoe je het het beste kunt aanpakken, hoeveel tijd alles kost. Zo kun je aan je zelfvertrouwen bouwen.
Je kunt het een tryout noemen, zodat men begrijpt, dat je nog lerende bent en ze zullen hun best doen, je tegemoet te komen. Na de workshop kun je vragen of men nog 'verbeterpunten' voor je weet.
Succes!