Kon je luipaardgekko's ook vis geven?

Zou je vis, of ander niet(meer) levend vlees geven? (denk aan kip, vis, heb wel eens gehoord over honden en kattenvoer (?)) i.p.v krekels ed.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De voeding voor welk reptiel dan ook ligt wat anders als de voeding van bijvoorbeeld een knaagdier, kat of hond. In tegenstelling dat de meeste standaard huisdieren is voer voor reptielen niet in brokjes vorm of vlees in blik. Zo ook niet voor luipaardgekko’s.

Het natuurlijke dieet van Eublepharis macularius in de natuur bestaat voornamelijk uit de lokale verschillende soorten insecten. Uit de literatuur blijkt dat ze ook wel hagedissen eten ( bron: Global Gecko Association) die kleiner zijn dan zij zelf. Uit gevangenschap zijn er een aantal verhalen bekend dat volwassen luipaardgekko’s hun jongen hebben opgegeten. Hierbij hebben wij bij kennissen een voorbeeld meegemaakt kannibaal “Frits” een jong opat wat bijna net zo groot was als zichzelf!

Ook in gevangenschap moet er een keur aan levende insecten worden aangeboden. Hierbij is onderscheid te maken tussen de commerciële voederinsecten, en de insecten die in het wild te vangen zijn. In toevoeging op insecten kun je af en toe een baby muisje (pinkie) geven.