Hoe kan ik het beste barbeel vangen?

Welk aas? welke tactiek? welke lijn? enz
Ik kan hem toch wel gewoon vangen met mijn karper hengels? het is toch een karperachtige? :$

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

een barbeel is idd een karperachtige.
omdat het een sterke vis is kan je gewoon met je karperhengel vissen, maar bv ook met een winklepicker waar je een stuggere top op zet. er zijn echter ook speciale barbeel hengels in de handel.

met een karperhengel zit het gevaar erin dat je de klappen van de vis niet op kan vangen van deze sterke vis omdat je top te stug kan zijn. je kan alles kwijtraken of je de vis beschadigd (zijn bek) tijdens het drillen.

omdat de barbeel over de bodem gaat om te ontsnappen zou ik niet te dun draad nemen, want dit knapt natuurlijk vanwege het schuren maar ook vanwege de spanning die erop komt te staan. (ff voering van je oogjes nakijken is dan ook geen overbodige luxe)
(helemaal als je op een grote rivier gaat vissen waar het eea aan stenen ligt bijvoorbeeld) hoeveel honderdste je moet hebben ligt ook aan de draad. gevlochten of nylon) en of je een onderlijn wil gebruiken. mocht je met een wartel gaan werken vergeet dan niet dat elke knoop een zwakkere plek kan zijn in je draad als het zomaar een knoop legt.

plat en zwaar lood eraan om te voorkomen dat alles wegspoelt door de stroming mocht je op een grote rivier gaan vissen, bij een voerkorfje heb je natuurlijk lood minder nodig. ankerlood is geen aanrader want hiermee zit je sneller vast (zelf gebruik ik schuiflood met stoppertjes waarvan de afstand van de haak ongeveer 40 cm is en de bovenste stopper zo'm 30 cm van de eerste zat maar ook dit zal voor elke visser (of visster natuurlijk) anders zijn. door de stoppertjes voelt de vis minder weerstand tijdens de beet. je kan ook op de top vissen maar vissen met een beetmelder kan ook als je dit hebt vanwege het karpervissen.

er zijn veel manieren om op barbeel te vissen. sommigen trekken er speciaal op uit, en een ander vangt spontaan een barbeel terwijl ie op witvis zit.

veel tips kan je vinden op de volgende site, waar een sportvisser zijn methoden uit de doeken doet, want het niet te doen om deze info ff in een antwoord te zetten.

viswief euca wenst je een goede vangst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah... zie dat hier boven de link ook al staat.
vis dus achter het net....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt een feeder ,die is voor stromende wateren en grote vissen . Een winkle picker is voor op oa.. vijvers en voor brasem met een dunnere top.

Andere antwoorden (1)

Zie de volgende website wat betreft aas, tactiek en hengel met betrekking tot Barbeel vissen.

http://www.barbeel.eu/barbeelvissen.htm