Hoe kan dit: als ik iets teken en ik houd het op z'n kop ziet de tekening er opeens veel mooier uit? is hier een verklaring voor?

zou het kunnen liggen a/d manier waarop ik teken? geen grapje, gewoon serieus bedoeld, vooral bij gezichten is dit zo.

Toegevoegd na 18 minuten:
anderen die mijn tekeningen zien vinden dit ook

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als een tekening op z'n kop staat, vallen alle fouten niet zo op. Als een tekening van een gezicht rechtop staat, zie je het meteen als het gezicht raar in elkaar zit, als de verhoudingen niet kloppen, of als het helemaal niet op diegene lijkt. Maar als het beeld op z'n kop staat, registreren onze hersenen die afwijkingen bijna niet.
Je kan zelfs de mond op z'n kop zetten, en veel mensen hebben het niet of pas na een tijdje door.
Dit komt denk ik doordat onze hersenen een soort blauwprint voor gezichten onthouden, en die razendsnel vergelijken, maar die gezichten normaal altijd goed om staan, omdat we dat immers dagelijks zien en nodig hebben.

Met andere beelden dan gezichten, werkt het hetzelfde. Dat de vorm of het perspectief van een voorwerp een beetje vreemd is, valt ons niet zo op, omdat we niet gewend zijn om dingen op z'n kop te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is vooral een kwestie van smaak. Misschien vindt een ander de tekening wel mooier als hij nog niet gedraaid is, of vindt het helemaal niet mooi, in welke stand je hem ook houdt.
13 jaar geleden
Je wordt bij het kijken en tekenen "gehinderd" door de kennis die je hebt. Je ziet bijvoorbeeld een oog en je denkt ok oog, zo ziet dat eruit. Je laat je kennis invloed hebben op je tekenen.
Als je zou leren vanuit je rechterhersenhelft te tekenen, heb je geen "last" van al die kennis en teken je gewoon precies wat je ziet. Een oefening daarbij is inderdaad iets op z`n kop tekenenen. Je kijkt dan beter en je tekent het beter na.
Betty Edwards heeft daar een geweldig boek over geschreven: Leer tekenen. Ondertitel ben ik even kwijt maar ging over gebruik maken van je rechter hersenhelft. In het Nederlands is dit boek niet meer te verkrijgen maar in het Engels wel nog: The new drawing on the right side of the brain.

Toegevoegd na 18 uur:
Zie nu pas dat ik je vraag verkeerd begrepen heb. Je bedoelt dat je je tekening op z`n kop houdt en hem dan mooier vindt dan rechtop?
Mijn reactie heeft betrekking op het proces voor het tekenen, het kijken vooraf. En dan kan het gebeuren dat je iets wat je op z`n kop hebt getekend, uiteindelijk mooier op papier hebt gekregen dan als je het rechtop had getekend.