breien, haken, borduren. Zal allemaal wel lukken. vooral in witteboekenwinkels heb je daar vaak boeken over. Maar het makkelijkste is toch te beginnen met een handwerksoort die iemand in je omgeving ook beheerst, dan kun je even hulp vragen als je het boek niet begrijpt (en de foefjes die niet beschreven staan)
anneliez
13 jaar geleden
het van iemand leren is altijd heel handig en gaat een stuk vlotter. Zo krijg je ook een leukere band met die persoon. Zo heb ik mijn schoonmoeder gevraagd me te helpen met breien, ze deed niet liever.

Als je't toch echt zelf wil leren, of niemand meteen in je omgeving hebt die het je kan leren, bestaan er inderdaad vele boeken, maar ook op het internet viend je vele gratis websites, tutorials, you-tube-filmpjes, ...

Onderstaande website is bijvoorbeeld eentje die mijn collega me heeft doorgestuurd.

Je vindt ook heel erg veel blogs van mensen die zelf veel aan handwerk doen, en er dan handleidingen met foto's op hun blog zetten, en uiteraard ook beginneling-vragen te beantwoorden.

Veel geluk ermee in ieder geval!

Toegevoegd na 2 minuten:
om specifiek op je vraag te antwoorden: breien is echt niet zo moeilijk als je bijvoorbeeld een hele simpele sjaal wil breien. Heel tof om te doen. Neem dikke priemen en een grove, dikke wol voor een tof, bruut effect. Zo valt het niet op dat er af en toe een foutje inzit, of dat hij de ene keer wat harder gespannen is, en de andere keer wat losser. Dit maakt hem juist mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haken bijvoorbeeld
hier staat een uitleg over hoe je moet haken
(stap voor stap beschrijving)
http://www.tammysplace.nl/uitleg.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Masturberen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je handwerken zoekt waar je ook echt iets leuks mee kunt maken, is haken veruit het makkelijkst. Je kunt er een boekje over halen, maar er staan ook heel veel tutorials en filmpjes over op Internet, waarmee je het eigenlijk in een dag onder de knie kunt krijgen.

Iets moeilijker (omdat het veel meer steken zijn) is breien. Ook dat kun je tegenwoordig via de computer leren.

Wil je het echt simpel houden en gaat het puur om iets te doen te hebben, dan is punniken wellicht een idee. Daarvoor staan de instructies in de regel op het klosje. Met wat fantasie kun je daar overigens nog wel iets leuks mee maken.

Minder makkelijk zelf te leren (al is natuurlijk niets onmogelijk) zijn bijvoorbeeld naaien, weven, kantklossen en frivolote. Daar heb je vaak ook meer duurdere materialen / machines voor nodig.

Een haaknaald en een bolletje wol heb je al voor minder dan 3 euro, en met de computer (of een handwerkboek) voor je neus kun je daar meteen uren mee vooruit.

Leuk om mee te beginnen is ' amigurumi' (googel er maar eens op) ; kleine beestjes haken. Alleen maar vasten in het rond, dus in een uurtje te leren. En kleine werkstukjes, dus niet meteen een onoverkomelijke berg werk om tegenaan te hikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
knopen (met touw), macramé, netten breien, garnalen pellen,timmeren, verhalen schrijven, koken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Punniken is gemakkelijk te leren en leuk om te doen. Je koopt het gewoon in de speelgoedwinkel