Ik zie in griekenland talloze hagelwitte huizen. waarmee worden die geschilderd? witkalk?

Witkalk lijkt me niet waarschijnlijk vermits dit een poeder blijft afgeven en het ook niet watervast is. Kalkverf is dan eerder voor gebruik binnen en is een stuk duurder dan bv latexverf. Dit gebruiken in de hoeveelheden zoals in vele Zuiderse landen het geval is lijkt me dan ook bijna onbetaalbaar... Wie weet raad?

Picture for question
een jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

De muren worden niet wit geverfd, maar bedekt met een flinke laag pleisterkalk (σοβάς in het Grieks) die is gemaakt van calciumcarbonaat of kalksteen. Een goedkoop en makkelijk te maken middel. Om de boel lekker fris wit te houden, krijgen de huizen minstens één keer per jaar – maar soms zelf wel drie keer – een nieuwe laag kalk. In de week voor Pasen zijn in ieder geval veel Grieken in de weer met kwast en potten witsel.
Nu is calciumcarbonaat heel helder wit, zo fel dat het je onder de felle Griekse zon hoofdpijn kan bezorgen. Om het oogverblindende wit iets te breken, wordt er een klein beetje blauw aan de kalk toegevoegd. Loulaki, een schoonmaakmiddel met een kenmerkende blauwe kleur dat werd gebruikt om kleding te wassen, bleek te reageren met de pleisterkalk.
een jaar geleden