Zijn er verlaten gebouwen in Groningen?

Hallo iedereen,
mijn vriend en ik willen graag eens een oud en verlaten gebouw bekijken en fotograferen.
Wij zijn laat maar zeggen nieuwe urbexers :)

Heeft iemand een tip voor ons in de provincie Groningen of Drenthe?
Alvast bedankt voor het meedenken, fijn weekend,

3 jaar geleden
13.1K
Inekez1
3 jaar geleden
Dergelijke gebouwen bestaan inderdaad. Ik ken er een aantal. Maar de eigenaren (en buren) van die panden zitten niet te wachten op allerlei vreemd volk dat daar wil komen fotograferen, filmen of rondstruinen.
Miquda
3 jaar geleden
Bedankt voor de reacties so far
@Inekez1: Het is voor mij vanzelfsprekend dat we niemand lastig willen vallen. Dat zou voor mij niet goed voelen. @Antoni, bedankt voor de tip, hier had mijn vriend het ook al over.
SentWierda
3 jaar geleden
Vooral in de provincie Groningen, het gedeelte dat Hoogeland wordt genoemd, staan verlaten kolossale boerderijen. Probeer de eigenaar op te sporen voor toestemming.
Antoni
3 jaar geleden
Sorry, @Miquda, ik heb mijn eerste reactie over het verkeerspark in Assen verwijderd: je hebt er alsnog op gereageerd. Toen ik opnieuw googelde, zag ik dat het (in 2019) werd gebruikt door een airsoftvereniging. De politie raadde toen mensen af het park nog te bezoeken, omdat dat daardoor zonder beschermende kleding heel gevaarlijk zou zijn. Ik weet niet of het park nog steeds wordt gebruikt voor airsoftbijeenkomsten. Overigens is hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeerspark_Assen vermeld dat alle gebouwen op het terrein inmiddels zijn gesloopt vanwege een aantal branden. Het is dus bij nader inzien geen goede suggestie, zo is mijn indruk. Maar je kan er natuurlijk altijd eens langsrijden als je je verveelt op een vrije middag...
Miquda
3 jaar geleden
@Sentwierda, bedankt voor de tip, ik ga hier naar kijken.
@Antoni, mijn reactie en het verwijdere van het bericht heeft elkaar vast gekruisd ;)
Maar bedankt nog voor het toelichten, dit wisten we niet.
We kunnen inderdaad even een keer langs rijden.
Jsremmerswaal
een jaar geleden
Vlak bij Lochem en Deventer ligt een heel oud stadje en als je daar toch bent kun je ook ff naar Laren voor de dikke eik.
Antoni
een jaar geleden
@Jsremmerswaal, je reactie is niet heel duidelijk. Welk heel oud stadje bedoel je precies? En welke verlaten gebouwen kan men daar dan bezoeken?

Antwoorden (1)

Ja, er zijn verlaten gebouwen in de provincies Groningen en Drenthe. Met name in het gebied Hoogeland, ten noorden van de stad Groningen, staan kolossale boerderijen leeg. Boerderijen met een villa-achtig aanzien van het woongedeelte.
Probeer de eigenaar op te sporen en een afspraak met hem te maken voor een bezoek. Of roep de hulp in van de plaatselijke historische vereniging m.b.t. informatie over de activiteiten op deze boerderijen in het verleden. .
Veel gegevens over o.a. landbouw in Groningen is te vinden in het standaardwerk: Het Nederlandsche volk in zijn woongebied, van dr. H.J. Keuning. Uitgegeven in 1947 en 1965.
Op de website Boekwinkeltjes worden meer dan tien boeken aangeboden: www.boekwinkeltjes.nl.