Wat is het verschil tussen een Canon SX60 HS en een Canon EOS RP met een 800mm lens?

Welk toestel is het meest geschikt om dieren in de vrije natuur te fotograferen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
LeonardN
3 jaar geleden
Het grootste verschil is het type camera. De EOS RP is een camera waarbij je de lenzen kan verwisselen. Vergelijkbaar in kwaliteit en gebruik met DSLR's (hoewel deze dus geen spiegel hebben).
Een 800mm lens zal een betere kwaliteit geven dan een vaste lens van de SX60 HS die van 21mm-1365mm (35mm equivalent) moet scherp kunnen stellen. De SX is dus meer een all-round camera. Je kan er direct bijna alle type foto's meenemen, met als compromis dat vaak in het eindbereik en begin bereik de foto's niet zo scherp zijn (bijna volledig ingezoomd of uitgezoomd). Met een RP+800mm kan je dan weer niet een "gewone" foto maken. Dan zal je er nog een lens bij moeten nemen (of de kitlens gebruiken als die bij de aankoop zit). Eigenlijk stel je een vrij bijzondere vraag. Zeker als je ook budget in ogenschouw neemt.
De body (dus zonder lens) van een RP kost al ~1000 eu. Neem je daar een 800mm bij dan is dat NOG eens ~1000 eu.
Dat is niet echt in een vergelijkbare range als 300-400 eu voor de SX

Antwoorden (1)

De Canon EOS RP is een praktische, creatieve full-frame systeemcamera met enorme creatieve mogelijkheden dankzij de nieuwe generatie RF-lenzen. De grote diameter en lichtsterkte van de lens, de hoge communicatiesnelheid en de korte backfocus van de RF-vatting vormen het perfecte startpunt voor uw toekomstige full-frame systeem.
Met een 800 mm-lens kan je op afstand haarscherpe foto's maken en met de 26 megapixels hen je ook nog eens de mogelijkheid om je foto's zonder verlies extra te kunnen uitvergroten.
Met de 16,3 mpix van Canon sx60hs heb je dat zeker niet en de 60x zoom is geen absoluut garantie voor scherpe foto's. Het meest ergerlijke van sterk ingezoomde foto's (telelens) is, dat je ziet dat juist dat mooie detail net niet scherp is. Het is dan ook de kwaliteit van je zoomlens, die de kwaliteit van je foto bepaalt.
Bedenk wel, kwaliteit kost geld en dat de Eos met zijn 800mm wel een stukje duurder is. De Powershots behoren bij de wel handige en eenvoudiger camera's (en goedkoper), maar dat gaat dan ook ten koste van de kwaliteit.