kunnen die nikkor lenzen voor de Nikon D7100, gebruikt worden op een full frame camera van Nikon?

Mijn vader heeft een Nikon D7100 met een paar Nikkor lenzen. Ik zou me graag een full frame toestel van Nikon aanschaffen, namelijk een Nikon D610. Kan ik de lenzen van de D7100 ook gebruiken op de D610 (full frame)

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
SimonV
3 jaar geleden
Volgens dit overzicht volgens mij wel:
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000035705&configured=1&lang=nl_NL

Het beste antwoord

De bajonetaansluiting van de lensvatting is bij de D7100 en D610 (en alle andere Nikon D-modellen) gelijk. Dus lenzen die passen op de D7100 kun je ook op de D610 monteren.

Het gebruik van die lens is dan wel anders, omdat je een full-frame body gebruikt. De brandpuntsafstand en maximale beeldhoek worden daardoor anders. Het beeld dat je met de D7100 ziet is dus anders dan met de D610.

Er zijn enkele lenzen die speciale eisen stellen aan de body. Die kun je wel op elke camera monteren, maar niet met elke camera bedienen, of slechts beperkt gebruik maken van de mogelijkheden van die lens. Op de site van Nikon / Nikkor kun je per lens zien voor welke body die volledig, beperkt of niet geschikt is.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Super. Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ben nog een prille beginneling in de wereld van de fotografie, maar het boeit me enorm...Thanx