Hoe vergroot ik een foto zonder kwaliteitsverlies?

Foto's die gemaakt zijn met de iPhone zijn mooi, maar het liefst zou ik ze graag willen vergroten om op canvas te laten drukken (90x64).

Nu vraag ik mij af hoe ik foto's vergroot gemaakt met een iPhone zonder verlies van veel kwaliteit. Gaat dat via Photoshop en hoe dan? Of zijn er andere manieren om dit te bewerkstellen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Vergroten van foto's gaat altijd gepaard met verlies van scherpte(niet kwaliteit) Maar omdat het doel is om op canvas te drukken maakt dat niet zoveel uit, je zit immers niet met de neus op het canvas, vanaf 2 meter gezien ziet een afdruk op canvas van een iphone foto er prachtig uit. Een foto genomen met een iPhone 11 in 4K levert een prachtig resultaat op. Dus maak je niet te druk om de vergroting, maar doe deze wel met Photoshop omdat dit programma als geen ander de pixels op een fantastische wijze interpoleert.
3 jaar geleden
Als de fotoresolutie van je iphone al standaard is ingesteld op 3024x4032 pixels, is dat bij 72dpi 106x142cm (een meter bij anderhalf meter ongeveer). Indien je foto een uitsnede betreft in de maximale breedte of hoogte van 106x142cm dan is het geschikt voor productie op canvas met een redelijk scherp resultaat. De berekening is eigenlijk op basis van minimaal 50dpi voor grootformaat print voor canvas op ware grootte zonder kwaliteitsverlies. Alles wat daar beneden zit kun je met Photoshop nog (laten) manipuleren. Maar hier geldt vooral: shit in = shit out. Photoshop heeft sinds de update van sinds 2017 een redelijk goede vergrotingsfilter (Preserve Details 2.0) die er standaard op zit.

Specifiek canvas:
Veel mensen vergeten bij het aanleveren dat er rondom een overlap moet zitten bij canvas op basis van de de dikte van de randen. Online uploaden geeft vaak teleurstellende resultaten wat betreft de uitsnedes. Hou daar rekening mee. Overleg met het printbedrijf indien je twijfelt. Elk zichzelf respecterend printbedrijf heeft een eigen dtp-studio waar ze dagelijks dit soort opdrachten moeten verwerken en zullen slecht artwork terugkoppelen naar de klant.

Mocht je zelf geen Photoshop bezitten kun je ook gratis online je foto's extra uitvergroten met wisselend resultaat. Mijn ervaring is dat imglarger.com het beste resultaat geeft. Maar ook hier geldt, shit in = shit out.
3 jaar geleden
De foto's die je tegenwoordig kan maken met mobiele telefoons zijn van prima kwaliteit om op posterformaat te (laten) printen. Vergroten is meestal helemaal niet nodig.

Je kan zo'n foto eenvoudig, zonder te vergroten, uploaden op een website van een bedrijf als Vistaprint https://www.vistaprint.nl/fotogeschenken/canvas-prints. Kies het gewenste formaat van je canvas, en zij doen de rest. Betaal je bestelling en dan ontvang je deze binnen een paar dagen.