Hoe maak je blackfotos met Nikon ?

Met welke stand doe je dit het beste ?
&welke Iso/sluitertijd en diafragma ?
IK heb een Nikon D3000

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De dop op de lens laten zitten.
gvrox
9 jaar geleden
Enige verduidelijking zou wel handig zijn ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou neen, ik bedoel dat je alles rondom je onderwerp zwart/donker hebt .
zoiets ongeveer http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t=1700676
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of met een zwart scherm op de achtergrond, of door de foto te bewerken met Photoshop (denk ik...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder na bewerking.
Je kan ze gewoon zo schieten (donkere achtergrond) maar heb geen idee met welke ISO en diafragma + sluitertijd je het het beste doet, en zelf kan ikk er nii aan uit om zelf te zoeken.

Het beste antwoord

De techniek blijkt "invisible black background" te heten, en op http://petapixel.com/2013/06/01/quick-and-easy-trick-for-adding-a-black-background-to-your-shots-anywhere/ staat een handleiding.

Basistechniek is om de camera op M (handmatig) in te stellen, ISO zo laag mogelijk, sluitertijd rond de 1/250 sec, diafragma f 5.6, dan testfoto's maken zonder flits met oplopend diafragma getal (maar dat wil zeggen dus dat de opening kleiner wordt) totdat je een (bijna) zwarte foto krijgt. Nu zet je de flitser aan, en als de achtergrond voldoende ver weg is en/of niet reflecteert dan krijg je het gewenste effect.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje !