Mijn Nikon D40 wilt perse scherpstellen op randen van objecten in één van de 3 kleine brackets in het vizier, kan dit anders want dit is vervelend?

In de zoeker van deze camera zie ik 3 brackets [] [] [].
Echter wilt het alleen scherpstellen als randen van objecten precies binnen een van die 3 brackets vallen. Dit vind ik erg lastig. Doe ik iets fout/kan dit niet anders? Ik wil perse automatisch laten scherpstellen maar telkens perse een rand van een object precies in zo'n haakje te moeten zetten maakt compositie vaak lastig. Vooral bij macro. Omdat je dan de compositie moet verschuiven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Vaak kan je de plek van de scherpstelling veranderen middels de pijltjes toetsen. Maar dat hangt wel af van de stand van de camera en welke scherpstelmodus je gebruikt.
Zelf heb ik een D80, en kan ik dit. Maar ik verander de mode ook nooit.

Bij macro fotografie, heb je vaak een vaste opstelling. Dan hoef je maar 1 x scherp te stellen en dan gewoon de AF uit zetten. Dan kan jij lekker schieten wat je wilt.

Hetzelfde geldt dan voor de belichtingsinstellingen. Gebruik dan gewoon handmatige instelling (M-stand), zodat ook dit maar 1x hoeft en daarna niet meer. Tenzij je de belichting hebt veranderd.