Kan iemand mij deze vragen over de eigenschappen van de canon eos 550d beantwoorden?

Ik wil graag een canon eos 550d kopen. Ik heb hier nog een paar vraagjes over:
-welke diafragma waardes heeft hij?
-welke iso waardes heeft hij?
-welke sluiterstijd heeft hij?
-in welk bestandstype filmt hij (of kan hij allemaal filmen) en kan je die filmpjes als je ze op de computer zet direct met window moviemaker bewerken?
-welke bestandstype foto's kan hij allemaal maken?
-hoeveel frames per seconden kan hij tijdens het filmen maximaal halen?
-zit er bij de bijgeleverde software ook een bewerkingsprogramma?

Ook al kan je maar op 1 van deze vragen antwoord geven, geef dan alsjeblieft antwoord :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit soort dingen zijn zo makkelijk op te zoeken via google, kost veel minder moeite dan een hele beschrijving van mogelijke specs op te vragen hier.

Antwoorden (4)

De handleiding en specificaties vind je op de canon website.

Het diafragma hangt van de lens af die je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_550D/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een Canon EOS 550D!
Even stap voor stap:

- De diafragma waarde is een eigenschap van de lens, niet van de body. De standaard lenzen die je tegenwoordig krijgt als kit met de 550D zijn de EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS en de EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS.
- ISO waarde gaat tussen 110-12800, maar hoger dan 800 is de kwaliteitsverlies aanzienlijk.
- Sluitertijd: minimum 1/4000 tot 30 sec. of zelf te bepalen als je het ontspanknop vasthoudt.
- Je kan filmen in Full HD (maximaal 30 fps, op lagere resolutie tot 50 fps), en films slaat die op als MPEG4, dat is dus .mov en rechtstreeks te verwerken met bv MovieMaker.
- Foto's kan je opslaan als JPEG of RAW op een (HD)SD-kaart, en bij volcontinu fotograferen haalt hij 3,7 fps (in JPEG, want in RAW moet hij na 6 foto's al "lucht happen")

Op de site van Canon kan je de hele uitgebreide specs vinden (zie link), maar ik hoop dat je met bovenstaande uitleg al uit de voeten kan.

Voor mij is het een prima toestel voor een zeer redelijke prijs, maar filmen is niet zijn sterkste punt (geen issue voor mij)
Als je van plan bent om serieus te gaan filmen, dan zou ik overwegen om de 600D (of beter nog de 650D) aan te schaffen, en dan met een van de nieuwere lenzen die heel geschikt zijn om te filmen, zoals b.v. de EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM N.

En als je toch wil gaan voor de 550D, wees snel, want het model wordt niet meer geproduceerd nu Canon de 600D en de 650D in hetzelfde marktsegment heeft. op=op

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps!
Ik zie nu een typfout. ISO waarde gaat tussen 100-12.800
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik snap alleen niet zo veel wat de EF-S 18-55 betekend (niet erg want dat vroeg ik ook niet in mijn vraag). Kan iemand dat mij een beetje verduidelijken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"EF-S" betekent dat de uitwisselbare lens past alleen op een body met een klein formaat sensor (dat zijn alle Canon camera's met 2, 3 of 4 cijfers in de aanduiding, plus ook de 7D) De "EF" lenzen passen op alle bodies. De cijfers in de naam van de lens zijn 2 soorten;
- Het eerste cijfer (of cijfers) geeft de brandpuntafstand aan: hoe kleiner de cijfer hoe meer groothoek (=er past meer in het beeld), en hoe groter de cijfer, hoe meer vergroting (=meer tele) Als er twee cijfers zijn (b.v. 18-55 of 18-135) dan is dit een zoomlens, en kan je tussen die twee brandpuntafstanden in- en uitzoomen door aan een ring te draaien.
- Het tweede cijfer (of cijfers) staat achter een "f" en dit is de diafragma waarde. Hoe kleiner de waarde, hoe meer licht de lens doorlaat. De meeste zoomlenzen hebben een f-waarde range, want met groothoek laten ze meer licht toe, en als je inzoomt wordt er minder licht toegelaten en is de maximaal haalbaar f-waarde dus groter. Lenzen zonder zoom of de betere zoomlenzen hebben en vaste f-waarde. Ik merk dat je niet echt thuis bent in de wereld van fotografie. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, iedereen die ermee begint moet het ook leren!
In je situatie is het misschien verstandiger om een echte instapmodel aan te schaffen (de 550D is prima, maar de 1100D is ook een prima toestel, waarmee je écht heel veel kan) en een cursus op te volgen. Als je de camera nieuw koopt in een fatsoenlijke winkel, krijg je ook een kortingsbon voor een instapcursus, en dat is écht een aanrader voor beginners. Zeker doen! Je kan ook alvast achtergrond informatie lezen, er zijn prima sites waar je de basisprincipes kan leren, zie hier eentje, helemaal gratis en voor niets:
http://www.cameraportal.nl/fotografie-cursus/
Misschien een vervelend antwoord: wanneer je deze vragen moet stellen is de 550d voor jouw wellicht een maatje te groot, en zou ik eens uitkijken naar een compact camera, en voorkom een teleurstelling.