Ik wil een video maken die heel veel frames per seconde heeft en dus waarmee ik dus slow motion videos maak, hoe moet dit?

Hier staan 4 standen waarop ik mijn camera kan zetten (foto) welke stand heeft de meeste frames per seconde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn instellingen voor beeldkwaliteit, niet voor beeldsnelheid(fps). Waarschijnlijk is deze camera niet geschikt voor slow motion opnamen. Hiervoor moet je een speciale slow motion camera hebben met (volgens mij) minstens rond de 120fps.

Antwoorden (2)

De fps hangen af van de camera. Het kan zijn dat je camera niet goed genoeg is voor slow motion. Probeer het alvast te filmen op de gewone modus en dan zul je zien of je tevreden bent met het resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De instellingen die je toont in je foto gaan over beeldkwaliteit (aantal pixels per beeld), en dat is iets anders dan beelden per seconde (=fps)... maar toch hangt het een beetje samen! ff uitleggen:

Als je met een SRL-camera wil filmen, dan heb je vaak een aantal mogelijkheden in beeldkwaliteit: full HD (1920x1080) is doorgaans de hoogste kwaliteit, en daarnaast kan je ook in lagere kwaliteiten filmen, zoals HD (1280x720) of SD (640x480)
Het verwerken van de enorme hoeveelheid pixels die voor video opname nodig is, vergt heel veel capaciteit van de processor in je camera. In de wat oudere modellen SRL met een video functie, zie je dat filmen in hogere kwaliteit (HD), vaak gepaard gaat met een lagere aantal fps. Domweg omdat de processor het niet aan kan om zo veel info te verwerken.
Dus filmen met een lagere kwaliteit zou toch een iets hoger aantal fps kunnen opleveren.
Zelf heb ik dit met m'n Canon EOS 500D, maar ik vind het helemaal geen issue omdat ik geen video opnames maak. Als indicatie: mijn 500D haalt 'slechts' 20 fps in full HD (16:9)1920x1080, terwijl in minder zwaardere beeldkwaliteit 1280x720 of 640x480 werkt het op 30 fps

Maar dit gezegd te hebben, als je camera in deze categorie valt, is het zeer waarschijnlijk niet mogelijk voor je om slow motion video's hiermee te maken. Daarvoor heb je minimaal 100-120 fps nodig, en dat zal je camera nooit halen.

Als je toch enthousiast bent geworden en verder wil met slow motion filmen, dan is het overwegen waard om alleen hiervoor een geschikte compact camera aan te schaffen. De laatste modellen van de bekende merken (Canon, Nikon, Olympus...) hebben vaak zo'n functie, een uitstekende beeldkwaliteit, en zó duur zijn ze ook niet. Maar ja, dat moet je zelf beslissen... :-)

Kijk maar deze link voor fantastische voorbeelden en tips over filmen in slow motion (in het Engels, maar goed...)

Toegevoegd na 11 minuten:
De link is wat ouder (2009), maar dat maakt geen verschil voor de principes achter slo-mo filmen.
Wel zijn de aanbevolen camera's inmiddels achterhaald.
Op de site van Coolblue (www.digicamshop.nl) kan je heel gericht zoeken naar de nieuwste camera's met zo'n functie.