Hoe maak ik mooie foto's van een concert?

Als ik met een digitale fotocamera foto's maak van bv een artiest die binnen in een zaal optreed zijn ze erg donker. Ondanks dat er een hoop licht op een podium aanwezig is.
Weet iemand misschien hoe ik de digitale fotocamera zo in kan stellen (denk bv aan ISO instelling en dergelijke) zodat deze foto's er wel mooi uit komen te zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een langere sluitertijd kan hierbij helpen, alleen loop je dan meteen het risico dat je onderwerp onscherp wordt als hij of zij beweegt, wat de meeste artiesten natuurlijk wel doen (het zijn net mensen!). Een statief is meestal niet handig bij een druk bezocht concert en geeft je minder vrijheid, maar zorgt wel voor scherpere foto's dan wanneer je uit de hand schiet, sowieso met een lange sluitertijd.
Verder zou ik de ISO waarde niet hoger dan 1600 instellen, en je diafragma zo open mogelijk (= kleinste f-getal), en je hebt als het goed is ook een optie voor belichtingscorrectie, waarbij je kunt "plussen" (= lichter maken) en "minnen" (donkerder).
Flitsen zou ik nooit doen, de foto's worden er niet mooier op en de meeste artiesten stellen het niet echt op prijs...
Hoop dat je hier wat aan hebt, succes!