Ik wil graag fotokaarten maken om te verkopen. Mag je naast het gebruik van eigen foto's ook afbeeldingen van Google halen voor de fotokaarten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Soms mag dat wel en soms niet.
OP sommige afbeeldingen zit copyright.
Dat betekent dat je de afbeeldingen niet mag kopiëren of opslaan.
Neem contact op en dan kan je vragen of je die afbeelding mag gebruiken.

dit is dat logo van copyright ©.

Boeken, internet en televisie: overal vind je werken die zijn beschermd door het auteursrecht. De meeste informatie die je vindt op het internet mag je dus niet zomaar overnemen. Want dat staat in de Auteurswet.

Als je iets wilt overnemen, moet je toestemming vragen aan de auteur. Als hij ja zegt, kan hij nog wel een paar eisen stellen aan het overnemen van zijn werk. Bijvoorbeeld:
"Mijn naam moet er bij"
"Ik wil geld hebben voor mijn werk"
"Je mag het wel gebruiken, maar je mag er niets aan veranderen"
"Jij mag het gebruiken, maar niemand anders mag het overnemen"

misschien is dit ook handig om te weten:
Mensen die iets maken, en graag willen dat iedereen het werk verspreidt, doen vaak afstand van een groot deel van hun auteursrecht. Je hoeft dan geen toestemming te vragen als je het werkt wilt gebruiken.

De maker gebruikt dan bij het publiceren een "licentie". Een licentie is eigenlijk een stuk tekst, waarin staat wat je wel en niet mag doen met een werk dat iemand heeft gemaakt. Omdat er van zulke licenties veel meer mag dan van de Auteurswet, worden ze vaak vrije licenties genoemd, iets met vrije licenties valt onder Copyleft.

Bekende voorbeelden van vrije licenties zijn:
GFDL (GNU Free Documentation License, speciaal voor teksten gemaakt, maar ook bruikbaar voor andere werken)
Creative Commons (voor alle soorten werken, bijvoorbeeld ook cd's en filmpjes)

Kijk anders is op http://wikikids.wiki.kennisnet.nl/Copyright
op wikipedia kan je er ook veel over vinden.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Hoofdpagina?uselang=nl
Daar zijn afbeeldingen waar geen copyright op zit.
Neem wel de taal nederlands anders is er niks van te snappen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee op sommige foto's zit copyright waardoor je deze niet zomaar mag gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen copyright op zit mag het wel.
Dat mag, totdat je de de creatief eigenaar gesnapt word. Deze kan mits hij dit kan aantonen juridisch verhaal gaan halen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet.
Het is stelen.
En Frimu2 zegt dat je mag stelen zolang je niet betrapt wordt.
Frimu2
12 jaar geleden
Zolang er geen slotje/ copyright of merkteken op is gezet. Heeft de creatief eigenaar ze wat mij betreft spreekwoordelijk bij het vuil gezet, of gratis beschikbaar gesteld. Neemt niet weg dat ze kunnen gaan piepen, en je dan aan het kortste eind kan trekken.
Frimu2
12 jaar geleden
@ hannyy , dit is wel een interessante vervolgvraag. Omdat wikipedia bestaat uit iedereen die maar een wiki wil uploaden. Wat mij betreft hebben uploaders hiermee een eventuele foto dus weggegeven. Maar betwijfel wel of dit wikipedia automatisch eigenaar maakt. Ze kunnen in ieder geval nooit zeggen dat ze hem zelf gemaakt hebben.
Niet alle afbeeldingen die je op het internet kunt vinden zijn vrij van copyright.
Als je dergelijke afbeeldingen gebruikt voor commerciële doeleinden dan kan de rechthebbende daar bezwaar tegen maken of van jou een terechte vergoeding voor het gebruik eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie een afbeelding van een ander overneemt, heeft daarbij meestal toestemming van die ander nodig. Op vrijwel alle foto's en plaatjes op Internet rust namelijk auteursrecht. Ook portretrecht kan een rol spelen.

Alhoewel het World-Wide Web begonnen is als een puur tekstueel medium, werd het pas populair nadat het mogelijk werd om afbeeldingen toe te voegen aan webpagina's. Tegenwoordig lijkt het er soms zelfs op dat de plaatjes belangrijker zijn dan de tekstuele boodschap. Eén van de eenvoudigste manieren om aan plaatjes te komen is door ze simpelweg van een andere webpagina over te nemen, of door bestaande afbeeldingen in te scannen. Wat weinig mensen zich daarbij realiseren, is dat wie een afbeelding van een ander overneemt, daarbij altijd toestemming van die ander nodig heeft. Op vrijwel alle foto's en plaatjes op Internet rust namelijk auteursrecht.

Tevens is het niet altijd toegestaan je zelfgemaakte foto's op je eigen website te zetten. Zo is bijvoorbeeld bij een zelfgemaakte foto van andermans kunstwerk toestemming van de kunstenaar nodig. En staan er andere mensen herkenbaar op de foto, dan moet je als fotograaf rekening houden met het portretrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet!

Vrijwel alle foto's en alle plaatjes die op Internet beschikbaar zijn, zijn auteursrechtelijk beschermd.

De meeste foto's op het internet zijn van iemand, namelijk van degene die ze gemaakt heeft.
Dat ze op internet staan maakt die foto's nog niet algemeen bezit.

Wat weinig mensen zich realiseren, is dat wie een afbeelding van een ander overneemt, daarbij altijd toestemming van die ander nodig heeft. Op vrijwel alle foto's en plaatjes op Internet rust namelijk auteursrecht.

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet allemaal hoor!
Sommige willen juist dat het wordt versprijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, verspreiden wel.
Je ze je foto's op internet om ze te verspreiden.
Maar:
Verspreiden is iets anders dan
voor eigen winst gebruiken voor commerciele doeleinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dat is wel weer waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stuur je ff privébericht oke?
je bent eigenlijk aan het stelen
tenzij je het vraagt..
het beste is voor die handel een hele dag naar het strandt of bos zelf foto's maken of ergens anders meestal zijn ze dan mooier.vindt ik..

leuke hobby!!!