Hoe weet je of je aanleg hebt voor een psychose?

Ik zie net op TV dat je uit moet kijken met wiet als je aanleg hebt om psychotisch te worden, en dat hoe hoger het THC-gehalte van je jointje is, hoe hoger de kans op een psychose is. 3 % van alle wietgebruikers krijgt een psychose. Maar hoe weet je of je aanleg hebt om psychotisch te worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
5.6K

Het beste antwoord

Als je een gevoelig persoon bent, als je een grote fantasie hebt, als je angsten hebt, als je een angstig persoon bent, als je niet goed geaard bent (veel denken, veel in je hoofd zitten), als je heftige dromen hebt, als je traumatische ervaringen hebt, als je paranormale vermogens hebt.

Ik denk dat je dan meer kans hebt om een psychose te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Aanleg voor psychoses, depressies, suïcidale neigingen, schizofrenie enz. is erfelijk.
Als het in de familie voor komt, of als je zelf snel last van depressies of down gevoelens hebt, dan is de kans groot dat je ook psychoses kunt ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een psychose komt het vaakst voor rond de leeftijd van 20 jaar. Iedereen kan een psychose krijgen want meer dan de helft van de jongeren rond die leeftijd heeft wel eens 1 psychose gehad, maar ze weten dat vaak niet omdat het dan maar bij 1x blijft. Maar bij sommige blijft het niet bij 1x en krijgen daar vaker last van en dan kan er ook pas een diagnose vastgesteld worden door een psychiater. Normaal is informatie over psychose stoornis alleen maar te vinden bij manisch-depressief of schizofrenie, maar ook drugs,alcohol,medicijnen,borderliners en als je lijdt onder veel stress.
Ik heb zelf een psychose stoornis en mijn vriend had nog nooit een psychose gehad, maar ik belande in een psychose en omdat wij zo hecht zijn trok ik hem in een psychose mee. Veel mensen weten dat niet maar je kunt dus om bepaalde omstandigheden samen in een psychose belanden. Ze hebben er een moeilijk frans woord voor, maar dat weet ik zo snel niet meer hoe dat heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er in jouw familie mensen zijn met een wat labielere aanleg, is er kans dat wiet op jou ernstiger bijwerkingen kan hebben. Dat hoeft nog niet eens direct een psychose te zijn, maar kan ook een depressie zijn en die kans ligt weer vele malen hoger dan die drie procent. Maar wat de psychose betreft... als al jouw familieleden zeer stabiele mensen zijn, acht ik de kans klein. Maar zie maar eens het verschil te maken tussen hoe mensen zijn en hoe ze lijken te zijn, als mensen gesloten zijn over hun belevingswereld, kom je er nooit achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er mee oppassen, zie uitslagen van een groot onderzoek wat vandaag is gepubliceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me dan altijd af wat oorzaak en wat gevolg is. Er zijn b.v. mensen met ADHD en autisme die blowen omdat ze dan rust in hun hoofd krijgen. Dus die zijn psychisch al ongezonder, en gaan daardoor blowen. Maar ze hebben dus ook een hogere kans op een psychose. Eng.