Hoe groot is de kans op huidkanker als je onder de zonnebank gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (4)

74% kans groter dan dat je het niet.
leeftijd maakt niet zoveel uit.
klik op de link hieronder voor wat meer informatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
met de 1e zin (verkeerd getypt)
bedoel ik: mensen die onder de zonnebank regelmatig gaan (meer dan 50 uur per jaar), lopen meer 74% meer kans op huidkanker dan mensen die nooit onder de zonnebank gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrouwen die vaker dan eens per maand gebruik maken van een zonnebank hebben een 55 procent grotere kans op huidkanker. Vrouwen van in de 20 lopen zelfs twee tot drie keer zoveel risico als vrouwen die nooit naar een solarium gaan
fremar
13 jaar geleden
Er bestaat geen twijfel meer over: zonnebanken en gezichtsbruiners verhogen het risico op huidkanker. Dat stellen internationale wetenschappers in een onderzoek in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet Oncology.

•'Geen zonnebank onder 18 jaar
•Straling zonnebanken gecontroleerd

Dat berichtte de Britse omroep BBC woensdag. Sinds 1992 noemde het Internationale Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) zonnebanken en gezichtsbruiners ,,waarschijnlijk kankerverwekkend''. Maar het IARC heeft zonnebanken nu verplaatst naar de hoogste risicocategorie.

Het verband tussen zonnebanken en huidkanker is overtuigend aangetoond in een aantal wetenschappelijke onderzoeken, aldus het IARC in het Franse Lyon. Wetenschappers ontdekten onder meer dat het risico op melanomen, de dodelijkste variant van huidkanker, met 75 procent toeneemt bij mensen die voor hun dertigste geregeld naar de zonnebank gaan.

Het IARC is een onderzoeksorganisatie die aanbevelingen doet aan de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van de Verenigde Naties.

Het Duitse parlement besloot vorige maand dat jongeren onder de achttien niet meer naar de zonnestudio mogen wegens het gevaar van regelmatige blootstelling aan kunstmatige UV-straling van zonnebanken. Zonnestudio's die toch nog minderjarigen toelaten, kunnen rekenen op een boete. Jaarlijks krijgen meer dan 140.000 Duitsers huidkanker. Thuis mogen jongeren nog wel gewoon onder de zonnebank.

De Nederlandse dermatoloog Gertruud Krekels, woordvoerder van de Nederlandse vereniging voor Dermatologie en Venereologie, reageerde opgetogen op het Duitse initiatief. Zij pleitte voor vergelijkbare maatregelen in Nederland.

De gevaren van huidkanker worden naar haar mening ernstig onderschat. ,,In de VS sterven er meer vrouwen tussen de 30 en 40 jaar aan huidkanker dan aan borstkanker. In Nederland sterven net zoveel mensen aan huidkanker als in het verkeer.''

Toegevoegd na 59 seconden:
Veel mensen denken volgens haar dat het niet zo erg is om huidkanker te hebben. ,,Ze zouden moeten weten hoe het is om om de drie, vier maanden naar het ziekenhuis te moeten gaan om weer een stuk huid te laten wegsnijden. Soms verdwijnt een complete neus, dan een stuk oor. Het is zeker geen pretje.''

Nu krijgt één op de zes Nederlanders huidkanker. ,,We verwachten dat het aantal snel zal stijgen. De kosten voor behandeling zullen ook enorm oplopen.''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cijfers staan al in de andere antwoorden, dus die laat ik achterwege.

Voor de zonnebank geldt hetzelfde als voor de zon: een teveel is schadelijk. Daarbij is de zonnebank veel krachtiger dan de zon (zeker de 'turbo'-varianten), dus bepaald niet gezonder.
Als je nog erg jong bent (tiener) zou je helemaal niet onder de zonnebank moeten gaan, omdat dan de schade nog groter kan zijn.
Je kunt ook niet zonder zonlicht, omdat je dat nodig hebt om vitamine D aan te maken. Maar daarvoor is - tenzij je jezelf volledig bedekt - gewoon regelmatig buiten zijn voldoende.
(En bedenk: op een zonnige dag word je in de schaduw ook bruin, alleen wat langzamer.)
De zonnebank lijkt dan vooral een manier om tegen betaling wat sneller bruin te worden en daarbij tegelijkertijd extra risico's voor je huid te nemen (naast de diverse types huidkanker ook vroegtijdige veroudering en verslapping van de huid).