Multiple sclerose wat kan de oorzaak zijn?

Kan Multiple sclerose veroorzaakt worden doordat je in het verleden hebt gewerkt met zeefdrukinkten en oplosmidden als acetylacetaat, benzeen en tolueen?

Het betreft een periode van 10 jaar dagelijks contact.

Graag ok de motivatie erbij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Het beste antwoord

De oorzaak van MS is nog steeds niet duidelijk.

"De oorzaak van de ziekte is onbekend, maar algemeen wordt aangenomen dat MS ontstaat door een samenspel van genetische en omgevingsfactoren. Zo komt MS niet of nauwelijks voor in landen dichter bij de evenaar. Mensen uit noordelijke landen die als klein kind naar een warm land verhuizen hebben een lager risico de ziekte te krijgen dan hun leeftijdgenoten die zijn achtergebleven; verhuist men echter na de puberteit dan is dit verschil niet meer aantoonbaar.
Veel mensen denken daarom dat het te maken kan hebben met een late abnormale reactie op een in de vroege jeugd opgelopen virusinfectie. Hiervoor zijn echter geen andere bewijzen gevonden. Ook zijn er aanhangers van de hypothese, dat een hoge mate van hygiëne verantwoordelijk is voor de bevattelijkheid voor ziektes als MS.
MS is niet erfelijk, maar een familielid van een patiënt heeft wel een iets hogere kans de ziekte ook te krijgen. Verschillende studies tonen aan dat sommige genen - de susceptibility genes - wel verantwoordelijk kunnen zijn voor een verhoogde gevoeligheid voor de ziekte."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Multiple_sclerose

Zie ook hier: http://www.msweb.nl/index.php?content=content&description1=Korte+feiten&menu_id=2

Als ik overigens een ziekte zou moeten linken aan de stoffen die je noemt, denk ik eerder aan OPS, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Organisch_psychosyndroom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OMS maakte het verschil, bedankt.

Andere antwoorden (5)

Zou mee kunnen helpen, maar de meest M.S. patiënten hebben nooit of nauwelijks met die stoffen gewerkt.
13 jaar geleden
De oorzaak van de ziekte is onbekend, maar algemeen wordt aangenomen dat MS ontstaat door een samenspel van genetische en omgevingsfactoren. Zo komt MS niet of nauwelijks voor in landen dichter bij de evenaar. Mensen uit noordelijke landen die als klein kind naar een warm land verhuizen hebben een lager risico de ziekte te krijgen dan hun leeftijdgenoten die zijn achtergebleven; verhuist men echter na de puberteit dan is dit verschil niet meer aantoonbaar. Veel mensen denken daarom dat het te maken kan hebben met een late abnormale reactie op een in de vroege jeugd opgelopen virusinfectie. Hiervoor zijn echter geen andere bewijzen gevonden. Ook zijn er aanhangers van de hypothese, dat een hoge mate van hygiëne verantwoordelijk is voor de bevattelijkheid voor ziektes als MS. MS is niet erfelijk, maar een familielid van een patiënt heeft wel een iets hogere kans de ziekte ook te krijgen. Verschillende studies tonen aan dat sommige genen - de susceptibility genes - wel verantwoordelijk kunnen zijn voor een verhoogde gevoeligheid voor de ziekte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb me een beetje verdiept in genetica omdat mijn zoontje geboren is met een stofwisselingsziekte.Je lichaam heeft genen wat weer bestaat uit chromosomen die een paartje vormen(wat van moeder en vader) er zijn duizenden chromosomen met elk een eigen functie (soort streepjescode) soms mist er een streepje of knikje in die code waardoor een ziekte kan ontstaan.Heel moeilijk is te achterhalen in de duizenden streepjescodes waar de fout zit.
Wij hebben van die ziekte van zoon verkeerde streepjescode doorgegeven maar genetisch had man nog ander variant dan ikzelf maar toch ziekte doorgegeven terwijl we zelf geen last hebben.
Je lichaam moet alle stoffen verwerken van buiten af ,in zoontjes geval mist hij door fout code enzym wat melksuikers niet afgebroken wordt.Maar alle stoffen ook door (inademing evt ook) moeten door lichaam verwerkt of gesplitst worden.(afgebroken) gebeurt dat niet kan er ziekte ontstaan.
Als het lichaam het niet kan verwerken stapelt het zich op
wat dus klachten kan geven,De wetenschap is nog niet achter waardoor iemand ziekte krijgt en welke voedingsmiddel verantwoordelijk is voor mensen met ms.
het is een gigantische puzzel die opgelost moet worden.
Hopelijk is het een beetje begrijpelijk wat ik schrijf maar ben overtuigd dat ms genetisch is,maar wat oorzaak is?
eens komen ze er achter en dat misschien doormiddel van dieet (bepaalde stof) wat niet afgebroken wordt verantwoordelijk is voor afbraak spieren de verdere afbraak gestopt kan worden zodat klachten niet verergeren tot aan rolstoel.
Veel sterkte en hopelijk komt wetenschap achter wat oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak van MS is niet bekend. Omdat MS in bepaalde landen meer voorkomt dan in andere, is het mogelijk dat factoren die aan bepaalde gebieden gebonden zijn een rol spelen. Mogelijke oorzaken zijn: een virusinfectie, voeding, hygiënische omstandigheden. U kunt aanleg hebben voor MS, maar omgevingsfactoren bepalen of u MS krijgt of niet. Het kan zijn dat MS een overgevoeligheidsziekte is, dat wil zeggen een ziekte waarbij het menselijk afweersysteem stoffen van het eigen lichaam aanvalt en afbreekt. Een virusinfectie zou deze reactie kunnen uitlokken.

MS komt vooral voor in landen met een gematigd klimaat en bijna niet in de tropen. MS zou daarom veroorzaakt kunnen worden door een virus dat alleen in een gematigd klimaat voorkomt. Er bestaan inderdaad virussen die wel in een gematigd klimaat kunnen leven, maar niet in de tropen. Virussen zijn namelijk erg afhankelijk van temperatuur. MS zou veroorzaakt kunnen worden door zo’n virus.

Als MS wordt veroorzaakt door een virus dat alleen in een gematigd klimaat voorkomt, zou emigratie naar de tropen de kans op MS kleiner moeten ma­ken, omdat zo’n virus daar niet voorkomt. Het blijkt dat, als mensen vóór hun vijftiende emigreren naar de tropen, hun kans om MS te krijgen even klein wordt als bij de bewoners van hun nieuwe land. De kans op MS wordt dus inderdaad kleiner. Maar het blijkt ook dat, als mensen ná hun vijftiende emigreren van een gematigd klimaat naar de tropen, zij dezelfde kans op MS houden als de mensen in hun vaderland.

Hieruit valt af te leiden dat er vóór het vijftiende jaar iets gebeurt wat bepaalt of iemand meer of minder risico loopt om MS te krijgen. Het zou kunnen dat dit een infectie met zo’n virus is. Omdat de meeste mensen pas klachten krijgen van MS ná hun vijftiende jaar, betekent dit bovendien dat wanneer iemand besmet wordt met dit ‘MS-virus’, de gevolgen daarvan (MS) pas jaren later duidelijk worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me dit ook al geruime tijd af. De MS-lijders die ik ken hebben allemaal een verleden waarin ze met chemische stoffen werkten. Zal wellicht wel toeval zijn (wie is er nu nog nooit met scheikundige producten in aanraking geweest?), maar de mens neigt er toch steeds naar om een correlatie te zien.