Wie weet er meer over deze aandoening? - zie uitleg

Een aandoening aan de darmen, waardoor galzuur niet voldoende wordt opgenomen.
Normaal gesproken zou vrijwel alle galzuur die is afgescheiden, weer worden opgenomen door de darm. Bij deze aandoening gebeurt dat niet, waardoor het galzuur in de dikke darm komt en daardoor irritatie (en diarree) veroorzaakt.
Ik weet dat het bestaat (is me verteld door een specialist) maar ik kan er nergens op internet iets over vinden. Weet iemand hier meer van?

Toegevoegd na 15 minuten:
Het gaat om een aandoening (galzuurmalabsorptie) die zelden wordt onderzocht en dus ook zelden aangetoond. Volgens mijn specialist zijn er waarschijnlijk veel mensen die hetzelfde hebben maar bij wie de klachten worden afgedaan als PDS, omdat de specialist niet de juiste test uitvoeren waarbij dit galzuurprobleem zou kunnen worden aangetoond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Je huisarts weet er vast meer van. En anders kan je specialist je zeker een website met info aanbevelen.

Mensen hier kunnen alleen maar gissen, tenzij je de specifieke aandoening kan noemen (naam)..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik op galzuurmalabsorptie zoek, vind ik een aantal NL vermeldingen.
Als ik op "bile acid malabsorption" zoek, geeft Google alleen al 67000 resultaten, waaronder veel medische studies.
Misschien kom je daar iets verder mee?