Komen oude mensen nog in aanmerking voor een behandeling ze ernstig ziek zijn?

Mijn opa heeft gisteren te horen gekregen dat hij nog maar een paar weken te leven heeft, zou hij nog wel een behandeling krijgen?
Of is er een leeftijdsgrens?

Toegevoegd na 20 minuten:
hij heeft acute leukemie en is 77 jaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Het beste antwoord

Iedereen krijgt een behandeling, maar er wordt wel gekeken naar het soort van behandeling. Als iemand werkelijk niet meer te redden is, dan nog wordt hij behandeld, zij het misschien met alleen pijnbestrijding.

Maar als iemand nog twee weken te leven zou hebben, en met een goede behandeling kan het acute gevaar weg zijn, dan wordt hij gewoon behandeld opdat hij verder kan leven. Daar is geen leeftijdsgrens voor, gelukkig maar.

Toegevoegd na 1 uur:
Na je toelichting begrijp ik dat er geen kans meer is op een succesvolle behandeling. Dat is hard, dat doet pijn, dat is zwaar om te accepteren. Maar je kunt wel zorgen dat jij het gemakkelijker voor hem maakt door je sterk te tonen en hem de komende periode positieve aandacht te geven.

Praat met hem, zolang het nog kan.
Sterkte.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is doorgaans geen stricte leeftijdsgrens. Wel kijken artsen of een patient de behandeling (operatie etc) nog kan doorstaan en wat het toekomstbeeld dan nog is. Als oudere mensen bijna "op" zijn, hebben zware behandelingen vaak geen zin meer omdat een ander deel van het lichaam het dan af laat weten. Vaak zie je dat zodra oude broze mensen in het ziekenhuis raken, ze er niet meer goed uitkomen: het gaat dan alleen nog maar verder bergaf....
In geval van jou opa kan ik me voorstellen dat welke behandeling ook, het slechts korte tijd zou kunnen rekken maar onder veel mindere condities (liever een paar weken goed leven dan een paar maanden in pijn en lijden).
Het vooruitzicht is vreselijk maar kijk terug op het mooie leven van je opa en geniet van de korte tijd die nog samen hebt. Sterkte.
13 jaar geleden
Nee er is geen leeftijdsgrens. Zoals hierboven al geantwoord wordt er gekeken wat er haalbaar is voor jouw opa.
En wat ook belangrijk is, wat wil hijzelf?

Toegevoegd na 36 seconden:
sterkte de komende tijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is een leeftijds grens, voor deze ziekte is er op zijn leeftijd geen genezing mogelijk, mensen boven de 70 jaar kunnen het lichamelijk ook niet meer aan, een behandeling vergt enorm veel energie, wie die niet heeft.

wees sterk jongen, ik weet dat je het moeilijk hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
lees als je tijd hebt deze site even
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bijna 70 en heb hetzelfde verhaal te horen gekregen. Het ziekenhuis wilde mij nog wel behandelen, maar ik heb die behandeling afgebroken en zie wel waar de wal het schip keert. Lekker doodgaan is veel beter dan tragisch leven. De oncoloog zei, dat naar zijn ervaring de mensen zo bang waren voor de dood, dat ze de behandelimng cout que cout willen doorzetten, zelfs al zijn de bijwerkingen van de kuur erger dan de kwaal.

Praat met je opa, en zorg dat hij over zijn angsten heen komt, als hij die tenminste heeft, wat mij onrealistisch lijkt op 77 jaar. Voor de rest is 77 jaar mooi genoeg geweest.