Hoelang niet roken voor amandeloperatie?

ik (17)heb over een week een amandeloperatie. Ik ben pas vandaag gestopt met roken. Zelf ben ik en vaste roker. is het erg dat ik pas vandaag gestopt ben en zou ik hierover mijn arts moeten bellen?

2 maanden geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Enkele algemene regels voor een operatie:
Idealiter stop je zo lang mogelijk voor een interventie. Nieuwe onderzoeksresultaten tonen aan dat rokers die minstens 4 weken voor de chirurgische ingreep stoppen een lager risico op complicaties lopen.
Net voor de operatie stoppen, is dat wel zinvol?
Een “last minute” rookstop, zelfs 12 tot 48 uur voor de operatie, blijft aan te raden omdat er minder koolmonoxide in je bloed zal zitten. Daardoor is er meer plaats voor zuurstof.

Maar stop je vlak voor je operatie, dan heb je wel een verhoogd risico op hoesten en slijmvorming.
fremar
2 maanden geleden