Wat is een hashitoxicose?

Hashitoxicose van de schildklier

3 maanden geleden
in: Ziekten
TurfGraver
3 maanden geleden
2 sec op google:
Een auto-immuunziekte waarbij de schildklier ontstoken is.
tinus1969
3 maanden geleden
https://schildklier.nl/schildklieraandoeningen/zeldzame-vormen/hashitoxicosis/
tinus1969
3 maanden geleden
Is er een reden voor deze vraag?

Antwoorden (1)

Hashitoxicose is een tijdelijk te snel werkende schildklier die na een paar maanden over gaat in een te traag werkende schildklier. Eigenlijk is er eerst sprake van de ziekte van Graves die (snel) overgaat in de ziekte van Hashimoto. In de eerste fase van deze aandoening maakt de schildklier te veel schildklierhormoon doordat hij wordt gestimuleerd door antistoffen tegen de TSH-receptor (TSI, thyreoïd stimulerend immunoglobuline én TBI, thyreoïd blokkerende immunoglobuline). Daarna worden de schildkliercellen door het immuunsysteem aangevallen, die daardoor kapotgaan. Hierbij zijn vaak antistoffen tegen TPO en Tg in het bloed aantoonbaar.

Het is een auto-immuunziekte die niet zo lang duurt (verdwijnt gewoonlijk binnen een paar weken vanzelf) en geen behandeling behoeft. Eventueel kunnen ernstige symptomen wel door medicatie verminderd worden.
Amadea
3 maanden geleden