De Vena Porta is de Latijnse naam voor de (lever) poortader. De poortader brengt bloed van de maag, milt en darmen naar de lever.

'Flow' is de hoeveelheid bloed die er door stroomt.

Bovenstaande weet ik zeker. Onderstaande is een interpretatie van mijn kant:

'Talig' weet ik dus niet zeker. Het zou een afleiding van het woord 'telling'
of 'aantal' kunnen zijn (tellen van aantallen bloedcellen o.i.d.)

Van 'Plaat' maak ik dan 'foto' of een (plaatje van) een grafiek,

Het zou dus kunnen gaan om een plaatje van een grafiek waarop de hoeveelheid doorstroming van bloed door de poortader af te lezen valt.
Ritsuka
3 maanden geleden
Of er word plaat als in plak bedoeld, aan binnenkant ader
Ikke123
3 maanden geleden
En dat betekent dan?
HoiMaan
3 maanden geleden
Het klinkt als een dicteerfout van de radioloog. Heeft u misschien meer informatie om het te herleiden?
Ikke123
3 maanden geleden
Echorijke lever met wat afgeronde linkerlever. De midclaviculaire
lengte is 17,6 cm.. Er is een plaat op talig flow vena porta.
Aan de galblaas en ductus choledochus geen bijzonderheden.
De pancreas is echorijk niet afwijkend.
Homogene milt.
Aan de aorta en nieren geen bijzonderheden.
De blaas is bijna leeg te laat geen wandverdikking zien. Geen vrij
vocht zichtbaar.
Ikke123
3 maanden geleden
Hier is het hele verslag
Ikke123
3 maanden geleden
Kan iemand mij dit uitleggen?
HoiMaan
3 maanden geleden
Allereerst geen zorgen maken. Echorijke lever komt door het goede leven. Deze hoort normaal dezelfde echogeniciteit te hebben als de nier. Midclacivulair is de meetplek van de lever. Het is echt een typo van de radioloog. Ik denk dat er trage flow moest staan. Dat is goed. https://www.studeersnel.nl/nl/document/universiteit-leiden/vraagstukken-buik/vraagstukken-buik-2-college-aantekeningen-deel-2-buik/4237675 Aan de rest van de tekst te zien geen zorgen maken en de uitslag samen met de huisarts/specialist bespreken.
Ikke123
3 maanden geleden
Ok. Thx. Hoimaan.