Is het veilig om met warm kraanwater neus to spoelen i.v.m Naegleria fowleri?

8 maanden geleden
in: Ziekten
1.1K
tinus1969
8 maanden geleden
In de praktijk wel, want infectie met deze ziektekiem is idioot zeldzaam.

Het beste antwoord

Spoelen is veilig, maar kan te laat zijn.
Naegleria fowler is een vrijlevende amoebe die vooral gevonden wordt in warme zoetwatermeren en warme rivieren. De amoebe wordt ook gevonden in bezinksel in de nabijheid van plaatsen waar industrie warm water loost en in niet of slecht gechloreerde zwembaden, waardoor meningitis kan worden opgelopen.
Naegleria fowleri is een amoebe die door de neus geïnhaleerd kan worden. Als een mens water in zijn neus krijgt, kan de amoebe het zenuwstelsel binnendringen, en vervolgens naar de hersenen verspreiden. Het duurt 1-9 dagen totdat symptomen verschijnen (koorts, misselijkheid, braken, hoofdpijn en stijve nek), in ca. 95% van de gevallen overlijdt het slachtoffer binnen twee weken.
Jaarlijks raken slechts ongeveer drie mensen in de Verenigde Staten besmet, deze infecties zijn meestal dodelijk.
SimonV
8 maanden geleden
MattLieftink
8 maanden geleden
Wat bedoelt u met kan te laat zijn?
SimonV
8 maanden geleden
Als de amoebe eenmaal geïnhaleerd is, heeft spoelen geen zin meer.
MattLieftink
8 maanden geleden
Aha, ok maar ik had het meer over de mogelijkheid om de amoebe binnen te krijgen door met nederlands kraanwater de neus te spoelen.
SimonV
8 maanden geleden
Nee, dat zal niet lukken. Daarvoor is het kraanwater te schoon.
tinus1969
8 maanden geleden
Zo te zien overleeft deze ziektekiem niet bij 60 graden. Als je warmwater dus legionella proof is, zoals het hoort, kan er ook geen Naegleria in zitten.