Waar duidt een afwijkende koorddansersgang (neurologisch onderzoek) eigenlijk op?

Lees: die persoon kan de voeten niet achter elkaar zetten / stapt zowel links als rechts uit na de eerste stap / valt bijna op de grond. Persoon heeft een auto ongeval gehad en volgens NPO hersenschade (frontaal). Heb je dan ook een afwijkende koorddansersgang? Betrokkenen is het vergeten te vragen aan de neuroloog, en de neuroloog is nu 4 weken met vakantie. Ik dacht ik stel hier de vraag, maar uiteraard bel ik ook met/voor hem naar de neuroloog eind september.

8 maanden geleden
in: Ziekten
1.2K
tinus1969
8 maanden geleden
Her gaat over jezelf? Je vraag lijkt soms over jou of iig over een specifiek persoon te gaan, en soms algemeen te zijn.
Gouranga
8 maanden geleden
Hoi @tinus1969 Nee, gaat over mijn tweelingbroer

Antwoorden (1)

Doel

Het vaststellen van cerebellaire problematiek.

Uitvoering

Bij de koorddansersgang wordt de patiënt gevraagd, voet voor voet te lopen in een rechte lijn.

Interpretatie

Een wijkend gangspoor bij de koorddansersgang kan wijzen op coördinatie- problematiek op cerebellaire basis, maar er zijn veel meer oorzaken mogelijk variërend van neurologische aandoeningen (parese, gevoelstoornissen, coordinatiestoornissen, maar ook bij heupafwijkingen, angst om te vallen en overgewicht. Een normale koorddansersgang helpt, een afwijkende vraagt om nader onderzoek.
(Citaat uit bron)
8 maanden geleden
Gouranga
8 maanden geleden
Dank Tinus. Zo snel had ik niks gevonden. Weet even niet wat cerebellaire is maar ik gok de hersenen, dus dat kan kloppen ivm zijn traumatisch hersenletsel door ongeluk