Is verbrand asbest ook nog gevaarlijk?

Als een asbest dak afbranden is de rook daarvan ook kankerverwekkend of is de schadelijkheid er van af?

9 maanden geleden
in: Ziekten
tinus1969
9 maanden geleden
Asbest kan niet verbranden. Dat was juist het grote voordeel.
Inekez1
9 maanden geleden
Zolang de asbestplaten op het dak liggen, is er geen gevaar. Dat gevaar ontstaat pas als er vezeltjes losraken en je die inademt. Dat gebeurt onder andere bij brand, wanneer de platen breken. Het gevaar van asbest is dus niet verdwenen bij brand, maar wordt op dat moment juist enorm veel groter! Ook als na de brand de rook is opgetrokken, blijft er gevaar. De asbestvezeltjes die met de rook mee de lucht in zijn gegaan, dalen op een gegeven moment weer neer. Die kunnen dan later weer opdwarrelen van de grond en alsnog worden ingeademd.

Antwoorden (1)

Asbest vezels zijn onbrandbaar. De vezels, hoe klein ook zijn gevaarlijk bij inademen, dus ook de vezels die zich in de rook bevinden.
9 maanden geleden