Kun je hepatitis-c krijgen door een scheerapparaat?

Ik heb een scheermachine gekregen van een maat. Ik durfde er niets van zeggen tegen hem maar hij heeft hepatitis c. Is het veilig voor zijn scheerapparaat te gebruiken? Hij heeft dit wel maar 1x gebruikt.

een jaar geleden
in: Ziekten
2.9K
Pieterke
een jaar geleden
Kijk hier even: https://www.rivm.nl/hepatitis-c
Het antwoord is dus nee. Ik nee, je kunt hierdoor geen hepatitis c krijgen.
Thecis
een jaar geleden
@Pieterke
Het CDC denkt hier toch echt anders over:
People can get infected from sharing glucose monitors, razors, nail clippers, toothbrushes, and other items that may have come into contact with infected blood, even in amounts too small to see.
https://www.cdc.gov/hepatitis/hcv/cfaq.htm#:~:text=The%20hepatitis%20C%20virus%20is,to%20prepare%20and%20inject%20drugs.
Denkbeeld
een jaar geleden
Je kan er baardschurft van krijgen, dus even goed reinigen.

Antwoorden (1)

Hepatitis c is een niet besmettelijke aandoening. Jij zult er geen hepatitis van krijgen, maar vanwege de hygiëne zou je het apparaat uitwendig met alcohol kunnen reinigen.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Hepatitis C is wel besmettelijk.
Thecis
een jaar geleden
Hep C is zéér besmettelijk. People can get infected from sharing glucose monitors, razors, nail clippers, toothbrushes, and other items that may have come into contact with infected blood, even in amounts too small to see.
https://www.cdc.gov/hepatitis/hcv/cfaq.htm#:~:text=The%20hepatitis%20C%20virus%20is,to%20prepare%20and%20inject%20drugs.
tinus1969
een jaar geleden
@Thecis, hepatitis C is niet erg besmettelijk: je hebt bloed-bloed contact nodig. Ongeveer zoals bij HIV/AIDS. Ik vermoed dat een scheerapparaat veilig is, als het een aantal dagen niet is gebruikt door de persoon met hepatitis C, en het virus dus 'dood' is. Maar ik zou ook voorzichtig zijn..
Thecis
een jaar geleden
Klopt, er is bloed contact nodig, maar dat kan op meerdere manieren (saardoor ook seksueel overdraagbaar bijvoorbeeld). En dan us get zeer besmettelijk (en idd niet zoals bij mazelen wat door de lucht kan gaan). Gezien het om een scheerapparaat gaat us bloed contact mogelijk.
Daarbij kan (volgens nueuw onderzoek) hep c tot 6 weken buiten het lichaam besmettelijk zijn.
Dr. Ronald ValdiserriA recent study by researchers from the Yale Schools of Medicine and Public Health revealed that the hepatitis C virus (HCV) can remain infectious for up to 6 weeks on surfaces at room temperature—resulting in a much longer period for potential transmission than was previously appreciated.
https://www.hiv.gov/blog/scientists-discover-hepatitis-c-virus-can-remain-infectious-outside-of-the-body-for-up-to-6-weeks#:~:text=Dr.,transmission%20than%20was%20previously%20appreciated. Vandaar mijn classificatie als zeer besmettelijk.