Kan het dat lymfocieten een afwijkende waarde geeft na een chirurgische ingreep?

Een tiental dagen terug heb ik een chirurgische ingreep ondergaan, een bilaterale liesbreuk en op hetzelfde moment ook een vasectomie laten uitvoeren.
Nu heb ik 10 dagen na de ingreep een bloedafname laten uitvoeren door de huisarts, gewoon even ter jaarlijkse controle.
Nu ben ik eerlijk gezegd wat in 'paniek' omdat deze in de leukocyten formule (%) afwijkingen vertoont:
Neutrolfiele segmenten 30,6% (normaal 40,3 - 74,8%)
Lymfocieten 57,3% (normaal 12,2 - 47,1%)

Dit baart mij heel wat zorgen momenteel, echter stelt de huisarts dat dit te wijten is aan de ingreep en mij hier niet verder ongerust dien over te maken. Helaas kan de hypochonder in mij dit heel moeilijk plaatsen...
Zou ik hier zomaar kunnen vanuit gaan dat dit idd een logische gevolg is 10 dagen na de chirurgie die gebeurde onder volledige narcose, en waarbij ik tot dag 4 na de operatie pijnstilling nam?

2 jaar geleden
in: Ziekten
2K
tinus1969
2 jaar geleden
Waarvoor ben je onder jaarlijkse controle?
Jahwe
2 jaar geleden
Nergens voor eigenlijk, de afname was op mijn eigen vraag.
tinus1969
2 jaar geleden
Dan was dit een slecht moment omdat de wond een immuunreactie veroorzaakt en alle waardes beïnvloedt. Mensen onderschatten vaak een liesbreuk operatie; het is wel degelijk ‘grote’ chirurgie waarbij de chirurg door alle buikspieren heen gaat.
nul1
2 jaar geleden
Is inderdaad heel normaal na chirurgie.
Jahwe
2 jaar geleden
Ok bedankt voor de antwoorden.
Ik dacht ‘het is een kijkoperatie, dus valt wel mee’… en is tenslotte reeds 10 dagen na ingreep Beter moment zou dus zijn binnen een maandje of zo.
tinus1969
2 jaar geleden
Ik zou eerder denken aan 6-12 weken (zie bv https://www.diakonessenhuis.nl/behandelingen/liesbreukoperatie-volwassenen/herstelperiode) voor volledig wond herstel. Meer algemeen; daarom heeft dit soort ongericht bloedonderzoek weinig zin.

Antwoorden (1)

Als zelfs een huisarts jou als hypochonder niet gerust kan stellen, betwijfel ik of een onbekend iemand dat wel kan…

Bij mensen met een liesbreuk kan het percentage lymfocieten zelfs 88% zijn. Het percentage is nu na de operatie nog niet helemaal normaal, maar dat is niet ongewoon aan het einde van een ziekte of infectie.
SimonV
2 jaar geleden
Jahwe
2 jaar geleden
Dankuwel, lijkt me duidelijk.
Er waren een achttal parameters afwijkend, ik zal dus nog wat geduld uitoefenen.