Met name enterovirussen en verwante picornavirussen. Hieronder vallen naast diverse virussen die buikgriep veroorzaken, ook bv poliovirus, hepatitis A virus, handvoetmondziekte, en bij dieren mond en klauwzeer,
Ook norovirussen (en andere beruchte oorzaak van buikgriep) kan zich via de zgn feco-orale route verspreiden hoewel dit virus zich ook via aerolsolen ('airborne') verspreidt.
Last but not least: Rotavirussen (veroorzaken ook buikgriep) worden met name feco-raal overgedragen.
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
ok, dus als ik het corona virus in mijn mond krijg krijg ik geen corona of valt deze onder de door jou genoemde virussen?
tinus1969
2 jaar geleden
Bewijzen dat corona niet via de mond gatt, is kastiger dan bewijzen dat het wel zo is. Totnogtoe is er geen bewijs voor infectie via contact, terwijl er veel bewijs is voor airborne en dit sowieso de belangrijkste route lijkt.