Hoe herken je een vastzittende darm bij een liesbreuk?

Ik ben 16 en heb langs beide kanten een liesbreuk. Alleen ben ik bang dat mijn darm vast gaat zitten en het niet door zal hebben... ik heb binnne 3-4 weken een operatie maar tot die tijd ga ik er mee moeten leren leven. Hoe kan ik herkennen dat hij vast zit? Want ik wil er op tijd bij zijn en naar de wc gaan is ook niet al te makkelijk

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Pieterke
2 jaar geleden
Je kunt denk ik beter even contact opnemen met je behandelend specialist of met je huisarts.
ronron1212
2 jaar geleden
Ik leef mijn hele leven al met een liesbreuk toen ik geboren werd werd daar niets aan gedaan. Als je darmen klem komen merk je dat echt wel zelf nog nooit last van gehad.

Antwoorden (1)

Meestal kan het geen kwaad om enige tijd met een liesbreuk rond te blijven lopen. Een enkele keer komt het voor dat een breuk bekneld raakt. De breuk kan dan toenemen in grootte, rood verkleuren en doet meestal veel pijn. Het kan tot misselijkheid en zelfs tot buikpijn en braken leiden als de voedseldoorgang in de darm door beklemming in de breukpoort is afgesloten. Vaak is dan een spoedoperatie nodig.

Je merkt het acuut door ernstige klachten en dan is het belangrijk om gelijk contact op te nemen met huisarts of huisartsenpost.

Maar om je gerust te stellen: dijbreuken hebben eerder de neiging in te klemmen dan liesbreuken.
Amadea